Ren näring

Alla inlägg under oktober 2011

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2011 20:34

Under hösten får man tag på de godaste rotfrukterna, och eftersom det är min favvorätt med ugnsbakade rotfrukter så gjorde vi det idag. Jag har verkligen fått upp ögonen för rödbetor, det är så otroligt gott så jag lade i lite extra av det idag. Det som är så bra med ugnsbakade rotfrukter (förutom att de är så nyttiga och goda) är att de passar att äta till nästan allt; kött, fisk eller kyckling. Och man behöver knappt någon sås heller för det blir så saftigt. Men jag kan nog erkänna att en kall sås till är pricken på i!


 


Rödbetor innehåller mycket folsyra och är ett väldigt bra miljöval eftersom de finns att tillgå året runt i Sverige. Även blasten på rödbetorna går att äta och de är väldigt näringsrika så det är väldigt synd att slänga dem - använd dem exempelvis till soppa, sallad eller smoothie (!).



Idag har jag och min goda vän Ulrika hunnit med en långpromenad, vi väntade in det fina vädret och undkom regnet    !

För övrigt läste jag i Göteborgsposten i morse om ännu en stor studie visar att fysisk aktivitet är bra för hälsan - i denna studie kunde man se att minst 15 minuter promenad per dag ökade livslängden med 3 år! Så det finns all anledning att gå ut o promenera, även om man inte hinner med en långpromenad!


Ha en fin söndagkväll!

Av Linda Bryggman - 29 oktober 2011 19:05

Jag har utvecklat receptet lite på energy bars och gjorde en ny variant idag. De blev jättegoda, nästan FÖR goda, man kan ju nästan missta dem för kakor   .

Jag använde granola, havregryn, solrosfrön, kokosflingor, tranbär och hällde i ca 1 dl koncentrerad ekologisk äpplejuice samt 3 äggvitor. Jag hackade även en halv kaka 70% mörk choklad och hällde det i smeten. Bredde ut på en plåt, och in i ugnen på 175 grader i 15 min. Även denna gång smälte jag mörk choklad (70%) men blandade i mer kallpressad kokosolja än jag gjorde förra gången (ca 5 msk på en halv kaka mörk choklad). Sedan ripplade jag detta över kakan. Detta blev suupergott!! Testa detta alla ni som vill göra ett energirikt mellanmål/efter träning mål eller matsäck till barnen. Är så gott så det funkar även fint som fika! Om man inte har granola att tillgå kan man även prova med vanliga havregryn. Gott och nyttigt, perfekt   !


 

Av Linda Bryggman - 28 oktober 2011 18:16

Idag kommer jag med några boktips; ”Råsmart familj” av Ulrika Hoffer och ”Supermat” av Helena Nyblom.


 


Både böcker är välskrivna och ger mycket inspiration. Jag använder ofta recepten ur Råsmart familj, jag har testat de flesta rätterna. Jag tycker att Ulrika Hoffer har ett så bra tänk och en superbra princip som kallas 80/20 principen; att ha som mål att äta bra 80 % av tiden men att släppa efter lite de där övriga 20%. Det innebär att man inte behöver få dåligt samvete om man äter pizza eller godis nån gång – det är helt ok om man i övrigt äter bra mat. Kroppen kan hantera det plötsligt förhöjda energiintaget genom att helt enkelt förhöja förbränningen så man går inte upp i vikt av den där pizzan (förutsatt att den inte återkommer för ofta!). Jag rekommenderar varmt att läsa hennes bok, i mitt kök står den framme jämt – för boken är väldigt fin att titta på också   


I ”Supermat” listar Helena Nyblom livsmedel som är extra potenta och näringsrika. Hon skriver om antioxidanter och dess funktion i kroppen och var vi kan hitta alla dessa härliga antioxidanter!

Jag blir alltid lika sugen på granatäpplen, spenat och fisk efter att ha läst i hennes bok!


För övrigt började ”Du är vad du äter” för säsongen igår (tv 7), med Anna Skipper i spetsen. Självklart ett favoritprogram här hemma  - rekommenderas   !


Ha en härlig fredagkväll!


Av Linda Bryggman - 26 oktober 2011 18:59

Idag är jag frustrerad över flera saker, dels att frukt och grönsaker är så hårt besprutad att man blir halvt förgiftad av att äta dem. Göteborgsposten i måndags:


 


En STOR anledning till att köpa ekologiska frukter och grönsaker istället. Jag förstår att odlare har problem med skadedjur och mögel. Men ändå, varför behöver man bespruta vindruvor med över 20 (!!!) olika bekämpningsmedel?!?  Det är som att man besprutar lite extra ”för säkerhets skull”. Det är extra illa för att man, när man köper frukt o grönt, gör det för att man tror att det är nyttigt och viktigt för hälsan – syftet är att främja sin hälsa. Frågan är hur nyttig en vindruva är som har rester av över 20 bekämpningsmedel?! Känns som att man blir lurad. Jag gillar det INTE!

Flera partier frukt och grönt blir stoppade innan de når butikerna för att Livsmedelsverket gör stickprover. Men stickprover är just ett enstaka prov, de kan inte testa alla partier som kommer till landet. Vilket betyder att man i god tro har burit hem frukt och grönt som har bekämpningsmedel i sig långt över de gränsvärden som finns.


För övrigt är jag också frustrerad över att det serveras vaniljsås med härdade fetter (transfett) på min sons förskola. Självklart i god tro – men ändå!! Varför kan inte Livsmedelsverkat FÖRBJUDA användandet av härdade fetter? För då är det ingen som köper in det, för det skulle helt enkelt inte finnas! Nu slipper min son äta detta eftersom han inte äter komjölksprodukter men alla andra får det ju och min stora son får väl liknande serverat på hans skola. Vad ska till för att de (SLV = Statens Livsmedelsverk) ska ändra sina rekommendationer? Varför ska våra små växande barn äta transfetter, margariner och andra lättprodukter? Åh, jag sliter mitt hår i frustration!!

Få saker gör mig så upprörd som detta. Våra små barn behöver riktiga rena livsmedel som inte är processade av livsmedelsindustrin.  I skolor och förskolor där ute i landet serveras diverse halv- och helfabrikat som inte har mycket med sin ursprungsprodukt att göra längre. De innehåller en lång lista e-nummer  och billiga vegetabiliska fetter (ofta transfett) och detta ska våra barn växa sig stora, starka och smarta på! Man kan ju inte ens kalla det för mat i vissa fall, möjligtvis något i stil med ”produkter som ska likna mat” - ja så långt kan jag sträcka mig.



Hur tänker ni kring detta?



Av Linda Bryggman - 24 oktober 2011 21:07

Soppdag igen - idag blev det blev tomat- och kycklingsoppa. En otroligt enkel och snabb soppa som passar bra en vardag som denna måndag. Jag fräste vitlök och en gul lök i olivolja, hällde sedan på två burkar krossade tomater och kryddade med lantbuljong, honung, svartpeppar och chilikrydda. Lät koka ett tag och hällde sedan i en burk kokosmjölk. Vid sidan av stekte jag kycklingfilé skuren i bitar som jag kryddade med salt, svartpeppar och chilikrydda. När soppan kokat klart hällde jag i kycklingen. Gott, nyttigt och värmande tillsammans med rågknäckebröd!


 

Av Linda Bryggman - 23 oktober 2011 14:03

Igår blev vi bortbjudna på middag till Johans bror med familj. De hade lagat min stora favorit - ugnsbakade rotfrukter (palsternacka, potatis, morot, rödbeta) kryddade med rosmarin. Suuupergott tillsammans med kyckling fylld med grönmögelost! Jag åt mest av alla tror jag   


 

Efterrätten hade vi med oss - jag och William hade bakat äppelkaka. Jag bytte ut hälften av vetmjölet till rårismjöl för att öka näringsvärdet, och vi minskade även på sockret. Dock glömde vi de decliliter mjölk (havremjölk var tanken) som även skulle i smeten - så kakan blev lite väl torr! Men vi åt ändå av kakan, William försäkrade att smaken var det minsann inget fel på   .


Idag är vädret strålande, underbart höstväder. Vi har varit ute en sväng men så var det dax för lillebror att sova så då passade jag o William på att mumsa lite mörk choklad o spela bingo - han vann såklart ;-)!

Nu ska jag passa på och få lite massage - jag är med i buzzador och har fått tillfället att få prova en massageryggdyna (från OBH Nordica) som man lägger i stolen/fåtöljen och när den sätter igång är det såå skönt. Det bästa är att när den stannar är det bara att trycka igång den igen så kör den en runda till. Det är ju det jobbigaste med att gå till mänsklig massör - att det tar slut så fort! Första gången jag testade denna massageryggdyna så hade jag ont i ryggen dagen efter, jag körde den nog lite väl länge   .


Ha en riktigt fin söndag!

Av Linda Bryggman - 21 oktober 2011 18:57

Enligt önskemål från barnen blev det pasta idag, i form av en pastagratäng. Denna variant är inspirerad av recept ur Ulrika Davidssons bok "Hälsokokboken". Blev mycket gott (oj vad jag jämt berömmer min egen matlagning - ja nån ska ju göra det också   )!

Jag kokade pasta, stekte upp kyckling som jag kryddade med ekologisk grillkrydda, chili och svartpeppar. Fräste curry i olivolja och hällde sedan i en hackad gul lök, 3 paprikor (jag hade gula o röda, men hade varit fint med en grön också!) och purjolök. Lät det fräsa en stund och hällde sedan i en förpackning havregrädde och ca 2 dl vatten tillsammans med lantbuljong. Smaksatte med lite svartpeppar och honung också. Sist men inte minst blandade jag ihop pasta, kyckling och sås och hade på liiiite riven ost och in in ugnen ca 20 min i 200 grader.

Åt gratängen tillsammans med sallad och olivolja. Gott gott!


 

Ha en trevlig fredagkväll!

Av Linda Bryggman - 21 oktober 2011 14:51

Idag har jag gjort jättegoda energy bars. Jag använde granola från Renée Voltaire (ca 600 g), blandade den med 4 uppvispade ägg och lite blandade frön, du kan ta det du har men jag använde oskalade sesamfrön och pumpakärnor idag. Jag hade även i ca 1 dl tranbär. Sedan bredde jag ut massan på en plåt klädd med bakplåtspapper och in i ugnen i 15 min i 175 grader. Under tiden "kakan" var i ugnen smälte jag en kaka mörk choklad (70%) tillsammans med några matskedar kallpressad kokosolja i vattenbad. När kakan var klar och hade svalnat ripplade jag över chokladen och skar kakan i bitar. Sedan lät jag den svalna i kylen. Energikakorna blev jättegoda! De är ett perfekt alternativ att ta till efter träning eller som mellanmål.


     



Man skulle kanske kunna tro att jag är sponsrad av Renée Voltaire - men det är jag tyvärr inte!! Jag handlar bara en massa från hennes sortiment. Hon har ju så bra o goda grejer!! Igår när jag handlade köpte jag på mig lite mer choklad, dessa är sååå goda och absolut värda sina pengar!



 

Njutning i en liten påse som innebär noll dåligt samvete, det gillar jag   !



Ovido - Quiz & Flashcards