Ren näring

Alla inlägg den 28 oktober 2011

Av Linda Bryggman - 28 oktober 2011 18:16

Idag kommer jag med några boktips; ”Råsmart familj” av Ulrika Hoffer och ”Supermat” av Helena Nyblom.


 


Både böcker är välskrivna och ger mycket inspiration. Jag använder ofta recepten ur Råsmart familj, jag har testat de flesta rätterna. Jag tycker att Ulrika Hoffer har ett så bra tänk och en superbra princip som kallas 80/20 principen; att ha som mål att äta bra 80 % av tiden men att släppa efter lite de där övriga 20%. Det innebär att man inte behöver få dåligt samvete om man äter pizza eller godis nån gång – det är helt ok om man i övrigt äter bra mat. Kroppen kan hantera det plötsligt förhöjda energiintaget genom att helt enkelt förhöja förbränningen så man går inte upp i vikt av den där pizzan (förutsatt att den inte återkommer för ofta!). Jag rekommenderar varmt att läsa hennes bok, i mitt kök står den framme jämt – för boken är väldigt fin att titta på också   


I ”Supermat” listar Helena Nyblom livsmedel som är extra potenta och näringsrika. Hon skriver om antioxidanter och dess funktion i kroppen och var vi kan hitta alla dessa härliga antioxidanter!

Jag blir alltid lika sugen på granatäpplen, spenat och fisk efter att ha läst i hennes bok!


För övrigt började ”Du är vad du äter” för säsongen igår (tv 7), med Anna Skipper i spetsen. Självklart ett favoritprogram här hemma  - rekommenderas   !


Ha en härlig fredagkväll!


Skapa flashcards