Ren näring

Alla inlägg den 1 oktober 2011

Av Linda Bryggman - 1 oktober 2011 09:53

Igår ville jag ha en vegetarisk rätt, så jag bestämde mig för att göra rödbetsbiffar. Jag rev potatis, palsternacka och rödbetor i matberedaren, hackade 2 gula lökar och blandade ihop med grönsakshacket. Sedan vispade jag samman 7 ägg med lite salt och vitpeppar och blandade detta med grönsakerna. Klickade ut i stekpannan och formade till biffar (inspiration till receptet kommer från Hälsokokboken av Ulrika Davidsson). Jag stekte mina biffar i en blandning av ekologiskt smör och kokosolja. Sedan åt vi biffarna med fetaost och sallad – supergott! Eftersom det var fredag så festade vi även till med rödvin, mmm det var gott det med!


  



Barnen ville ha popcorn till fredagsmys och jag försökte poppa själv i kastrull, jag skriver försökte för det blev inte bra alls! Jag gjorde precis som jag alltid gör men popcornen poppade inte upp sig, de blev bara brända så jag fick kasta allt. Är det någon som vet varför det blir så, det har blivit så förut också någon gång, det är konstigt för ibland blir det hur bra som helst men ibland vill det sig inte alls?!


Nu är det lördag när jag skriver detta och vi har redan hunnit äta frukost. Jag gjorde en smoothie på olika bär, mango, banan, grönkål och spenat, mandlar, avocado, acaipulver, hampaproteinpulver, linfröolja och havremjölk. För att vara säker på att barnen skulle dricka upp sin så blandade jag ut deras smoothie med lite Brämhults jordgubb- och apelsinjuice, och visst, de sörplade i sig alltihop   

Igår köpte jag havtorn som jag använde i min morgonsmoothie (de oranga fina bären på tallriken). Havtorn är väldigt rikt på vitaminer, speciellt c-vitamin.


 



Som utlovat kommer även receptet på thaikycklingen som jag lagade förra helgen:


Magnus thaikyckling


600 g kycklingfilé

2 morötter

1 äpple

1 gul lök

2 salladslökar

3 citrongrässtrån

1 röd chilifrukt

2 dl vatten

1 burk kokosmjölk

2 msk curry

1 msk spiskummin

1 lime

2 dl bladspenat

Salt, svartpeppar


Skär kycklingen i bitar. Krydda runt om med spiskummin, salt och peppar. Stek i smör. Skala och skär morötterna i långa bitar. Strimla lök och salladslök. Tärna äpplet. Banka citrongräset så att smakerna kommer fram. Fräs gul lök och morötter mjuk i lite smör i en gryta. Ha i citrongräs. Dela chilin. Ta bort kärnorna och de vita lamellerna. Finhacka mycket noga. Rör ner i grytan. Häll i kokosmjölk och vatten och krydda med curry och spiskummin. Koka till simmig konsistens. Tillsätt kyckling, äpple och salladslök. Pressa saften ur limen i grytan. Salta och peppra.

Plocka bort citrongräset och blanda i spenaten precis i samband med serveringen.

Servera med ris.



Ha en fin lördag!


Ovido - Quiz & Flashcards