Ren näring

Alla inlägg den 18 oktober 2011

Av Linda Bryggman - 18 oktober 2011 18:28

Många undrar om vi behöver äta kosttillskott. Det finns en uppsjö på marknaden av olika vitaminpreparat och det finns skäl att ifrågasätta om och hur mycket vi behöver sätta i oss. Självklart kan man inte ge ett entydigt svar på det, eftersom det finns olika individuella behov. Vissa vill tro att man inte ska äta tillskott alls, att det är bättre att äta vanlig mat. Och visst är det så, men vem kan garantera att man får i sig det man behöver via kosten?  Det finns många olika vitaminer, mineraler och antioxidanter och det krävs en del kunskap bara att veta var alla dessa ämnen återfinns i maten. Sedan är det också svårt att veta hur mycket som tas upp i kroppen. Jag äter så pass varierat och ganska stora mängder frukt och grönt samt nötter och frön så jag är inte orolig att jag lider brist på vattenlösliga vitaminer eller mineraler,men däremot vågar jag inte chansa på att jag får i mig allt d-vitamin som jag behöver. D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som kan lagras i kroppen. D-vitamin bildas när solens strålar når vår hud men eftersom vi i Norden knappt ser solen under vinterhalvåret så är risken stor att vi utvecklar d-vitaminbrist. Detta har uppmärksammats mycket de senaste åren och det finns mycket att läsa om ämnet. Man tror att d-vitaminbrist kan orsaka diabetes (både typ 1 och 2), cancer, MS, depressioner osv. Man har sett att personer med låga nivåer av d-vitamin i blodet lättare utvecklar luftvägsinfektioner och influensa. Det finns alltså många anledningar till att äta d-vitamin som tillskott! Solen står så lågt under vinterhalvåret i kalla Norden så huden kan inte tillverka d-vitamin då och om vi ska få i oss tillräckliga mängder via maten får vi äta stora mängder fet fisk varje dag, och det är det nästan ingen som gör (om man inte är inuit förstås!).


I vår familj äter vi d-vitamin under den största delen av året, endast med uppehåll under de soligaste sommarmånaderna. Vi äter Holistic d-vitamin, varje kapsel ger 2000 IE. Jag brukar dela en kapsel till barnen, själv tar jag en hel och Johan får två, varje dag. Om vi glömmer någon dag, eller flera, så går det bra att ta hela dosen på en gång eftersom vitaminet lagras i kroppen.


Utöver d-vitamin får barnen Eye-q, omega 3 i flytande form, varje dag. Varken jag eller Johan äter något omega 3 tillskott just nu men vi gör det i perioder när vi äter för lite fisk. Omega 3 är en livsnödvändig fettsyra som kroppen inte kan tillverka själv. Och eftersom mina barn inte alltid äter 3 portioner fisk i veckan så vågar jag inte chansa utan ger dem istället omega 3 som tillskott.  Vi äter även mycket omega 3 från växtriket (bla linfrön, linfröolja och valnötter) som till viss del kan omvandlas till de längre fettsyrorna som finns i fisk, men det är osäkert hur mycket som verkligen omvandlas.


Säkrast är att äta fisk och skaldjur minst 3 ggr i veckan och om man inte gör det så funkar tillskott i form av fiskolja bra.


Intressant läsning:


http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar



http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6279/LKT0711s853_857.pdf



Hoppas ni får en fin tisdagkväll!

Själv tänkte jag ta mig ut på en promenad, trots regnet som öser ner   






Skapa flashcards