Ren näring

Direktlänk till inlägg 3 februari 2012

Laktosintolerans - ett normaltillstånd?

Av Linda Bryggman - 3 februari 2012 10:37

Äntligen - Läkartidningen går ut med att laktosintolerans inte är en "sjukdom" utan ett normaltillstånd! Såhär säger Lena Grahquist, överläkare:

”Det är ingen sjukdom – utan ett normaltillstånd”


Artikeln i DN: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/barn-har-sjukdomsdiagnos-i-onodan

Läkartidningen: http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=17736


Laktosfria produkter säljs som aldrig förr - eftersom många upplever att magen mår bättre av dem (en viss trendfaktor påverkar säkert också). Kanske borde vi istället lyssna på våra kroppar och dess signaler? Vi får ont i magen av mjölkprodukter för att vi helt enkelt inte är skapta för att äta/dricka dem. Komjölk är till för kalvar, inte för människor. Normalt sett så avtar förmågan att bryta ner laktos vid 5-7 års ålder och fortsätter man då äta och dricka mjölkprodukter svarar magen med magknip, svullen buk och diarré.


Jag har inte ätit mjölkprodukter på ett år nu, med vissa undantag. Jag har vant mig av med komjölksprodukter och mår bra av det och saknar dem inte. Vid vissa tillfällen har jag ätit det ändå, tex. på middagar eller andra tillfällen. Men då har jag också fått lida för det med mycket ont i magen och illamående. INTE värt det! Om man äter mjölkprodukter hela tiden kanske man är van vid en mage som krånglar något och tänker inte att det kan bero på mjölkprodukterna? Min äldsta son William äter en lika mjölkfri kost som oss andra här hemma men i skolan äter han det som de andra äter, dvs ganska mycket mjölkprodukter. Ofta får han gå på toa det första han gör när han kommer hem, och det är brådis också. Det är en signal att hans mage inte klarar av att bryta ner laktos och jag vill inte att han ska få laktosfritt som alternativ, jag vill att han ska få ett icke-komjölksinnehållande alternativ. Men för att få detta för honom krävs ett intyg från en läkare, det räcker inte att jag som förälder säger till. Och eftersom vi bor i Arla-land där komjölk är en självklarhet i kosten så är det inte säkert att en läkare heller vill skriva ut ett sådan intyg utan flertalet bevis på att han verkligen inte tål mjölk. Då ska det till att laktosbelasta (dvs dricka en laktoslösning där man noterar eventuella besvär).

Nåja, jag ska inte ta ut något i förskott utan boka en tid hos doktorn så får vi se vad de säger.


Glädjande med denna artikel i Läkartidningen är ändå att man visar på att laktosintolerans inte är något konstigt, ovanligt eller sjukligt. Det är högst normalt  och som det ska vara - vi föddes ju som människor och inte kalvar, eller hur?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards