Ren näring

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2011

Frustrerad!!

Av Linda Bryggman - 26 oktober 2011 18:59

Idag är jag frustrerad över flera saker, dels att frukt och grönsaker är så hårt besprutad att man blir halvt förgiftad av att äta dem. Göteborgsposten i måndags:


 


En STOR anledning till att köpa ekologiska frukter och grönsaker istället. Jag förstår att odlare har problem med skadedjur och mögel. Men ändå, varför behöver man bespruta vindruvor med över 20 (!!!) olika bekämpningsmedel?!?  Det är som att man besprutar lite extra ”för säkerhets skull”. Det är extra illa för att man, när man köper frukt o grönt, gör det för att man tror att det är nyttigt och viktigt för hälsan – syftet är att främja sin hälsa. Frågan är hur nyttig en vindruva är som har rester av över 20 bekämpningsmedel?! Känns som att man blir lurad. Jag gillar det INTE!

Flera partier frukt och grönt blir stoppade innan de når butikerna för att Livsmedelsverket gör stickprover. Men stickprover är just ett enstaka prov, de kan inte testa alla partier som kommer till landet. Vilket betyder att man i god tro har burit hem frukt och grönt som har bekämpningsmedel i sig långt över de gränsvärden som finns.


För övrigt är jag också frustrerad över att det serveras vaniljsås med härdade fetter (transfett) på min sons förskola. Självklart i god tro – men ändå!! Varför kan inte Livsmedelsverkat FÖRBJUDA användandet av härdade fetter? För då är det ingen som köper in det, för det skulle helt enkelt inte finnas! Nu slipper min son äta detta eftersom han inte äter komjölksprodukter men alla andra får det ju och min stora son får väl liknande serverat på hans skola. Vad ska till för att de (SLV = Statens Livsmedelsverk) ska ändra sina rekommendationer? Varför ska våra små växande barn äta transfetter, margariner och andra lättprodukter? Åh, jag sliter mitt hår i frustration!!

Få saker gör mig så upprörd som detta. Våra små barn behöver riktiga rena livsmedel som inte är processade av livsmedelsindustrin.  I skolor och förskolor där ute i landet serveras diverse halv- och helfabrikat som inte har mycket med sin ursprungsprodukt att göra längre. De innehåller en lång lista e-nummer  och billiga vegetabiliska fetter (ofta transfett) och detta ska våra barn växa sig stora, starka och smarta på! Man kan ju inte ens kalla det för mat i vissa fall, möjligtvis något i stil med ”produkter som ska likna mat” - ja så långt kan jag sträcka mig.



Hur tänker ni kring detta?



 
 
Ingen bild

Andreas

26 oktober 2011 20:05

Nu vågar jag aldrig äta en banan på jobbet igen.... Om den inte är ekologisk då förstås =)

Linda Bryggman

27 oktober 2011 21:29

Nej jag ska nog hålla ögonen på dig ;-)!

 
Ingen bild

Marie

26 oktober 2011 20:42

Håller med dig om att det är dåligt! Men antagligen handlar det om pengar. Det är billigare att köpa dåliga produkter än att köpa bra. Gustav och Ida klagar nästan dagligen på att de inte vill ha "smör" på mackan i skolan för att det är så äckligt margarin (Becel eller Milda). Jag har sagt åt dem att de ska ta upp det på "Matrådet", ett forum där de kan komma med önskemål om maten i skolan. Jag ska ta upp det också vid tillfälle. Jag har tänkt på att jag skulle vilja att de fick tex turkisk yoghurt i skolan. Misstänkte att de inte köper in det för att de inte får EU-stöd för en sådan produkt och jag fick mina farhågor besannade idag när jag kollade upp det.

Linda Bryggman

27 oktober 2011 21:28

Ja säkerligen har det med pengar att göra, men det skulle i alla fall hjälpa lite om transfetter skulle förbjudas. Så skulle det åtminstone vara en sak mindre man behövde bekymra sig över att barnen får i sig.
Ja det är för taskigt att barnen får margarin! Matrådet låter som ett jättebra forum - det borde finnas på flera skolor i landet!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Ovido - Quiz & Flashcards