Ren näring

Alla inlägg under oktober 2012

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1! I form av härdad vegetabilisk olja. Sen såklart mjöl, socker o så lite tillsatser på det. Ren skit! Hur kan det ens få säljas? Man ska verkligen inte tro att farbror staten skyddar oss från dåliga livsmedel/varor genom lagstiftningen, nej det gäller att ha koll själv. Jag hittade även färgglada marshmallows, med 4 olika sorters socker, och typ 14 olika slags färgämnen. Sen en liten varning på det: "Innehåller artificiella färgämnen som kan ge hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter bland barn". Man blir ju jättesugen (inte)!!

Jag knallade vidare på min shoppingrunda/studiebesök och kollade in Parrots så kallade naturgodis. Det låter ju bra med naturgodis kan man tycka, men även här gäller det att läsa på - för jodå även här har man tryckt in härdade fetter, dvs transfett. Håll ögon och öron öppna, läs på vad det är ni tänker köpa och lita inte blint på marknadsföring

är något att lära sig  

av detta. Jag hoppas att vi ska se allt mindre av sådant här skräp i butikerna, men jag är rädd att det dröjer. Men ju färre vi är som köper, desto mindre tid borde det ju ta innan det sker.





Sen tycker jag att det är riktigt lustigt att det står "Bakat med skånsk glädje och goda råvaror - Hälsningar Rune på Godbiten". Som att Rune skulle ha svängt ihop detta i sitt eget kök, allt med goda intentioner och fina råvaror. Nej Rune och Godbiten, härdade oljor är inte glädje vare sig i Skåne eller någon annanstans.


Ps. Sorry att bilderna lägger sig helknasigt, att blogga från telefonen funkar inte jättebra :( Ds




Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards