Ren näring

Alla inlägg den 6 oktober 2011

Av Linda Bryggman - 6 oktober 2011 18:10

Min son delar gärna upp världen i de ”goda” och de ”onda”, alltså tänker han sig att antingen är man ond eller god och det finns inga direkta gråzoner.  Detsamma kan man säga om antioxidanter, som är goda, och transfetter, som är direkt onda och inte har några som helst hälsofördelar (bara nackdelar). Transfetter bildas när industrin delvis härdar billiga oljor och fetter. Man gör detta för att det ger livsmedlet (om man ens kan kalla det livsmedel) en lång hållbarhet. Man kan nästan ha som tumregel att om en vara är industriellt framställd, billig och har lång hållbarhet så innehåller den ofta transfett. De tillverkare som inte har transfett i sina produkter brukar mer än gärna göra reklam för detta genom att skriva det tydligt på förpackningen. Jag har hittat flera alternativ av kex/kakor från bl.a Göteborgs Kex som inte innehåller transfetter, och detta skriver de också på sina förpackningar.


Transfetter finns i kakor, kex, bageriprodukter, pulversåser, färdiga såser/rätter, i friterad mat, billiga margariner, bröd, godis, glass, snacks  osv. Inte i särkilt nyttiga livsmedel som ni ser. Men jag tycker inte man förväntar sig hitta transfetter i bröd tex., så det gäller att vara vaksam om man inte vill få i sig dom onda transfetterna.


Man har sett tydliga samband mellan intag av transfetter och eksem, astma, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, övervikt etc.  Man bör i möjligaste mån undvika transfetter om man är rädd om sin hälsa! Tillverkarna skulle aldrig skriva transfett i innehållsförteckningen, däremot kan det stå: delvis härdade fetter, härdade fetter eller hydrogenererat fett – står det något av det så innehåller produkten transfett.


När jag köpte lösgodis förra helgen så läste jag på alla innehållsförteckningar för varje sorts godis, och jag köpte inga som innehöll transfett. Man kan faktiskt undvika transfett om man bara anstränger sig lite. Sedan hjälper det mycket att äta så som jag så gärna förespråkar; ren och oprocessad mat; såsom frukt, grönt, gryn, kyckling, fisk, skaldjur, ägg osv. Alltså mat som inte industrin har fixat och trixat med för att det ska smaka på ett speciellt sätt eller få en viss konsistens.


Man slipper också en massa transfetter om man bakar själv istället för att köpa färdiga bakverk. Jag undrar varje gång jag läser innehållsförteckningen till diverse köpebakverk hur de kan få i dem så många konstiga ingredienser?  En enkel bulle borde inte innhålla närmare 20 olika ingredienser där över hälften är olika e-nummer.


Idag åt vi nyttiga och goda pannkakor med bär till middag, garanterat transfettfritt (se receptet i tidigare inlägg). Jag vill slå ett slag för jyttemjöl, som är glutenfritt och så bra att använda till pannkakor och bakverk! Det finns att beställa på nätet, jag köper det på www.allergimat.se.


 


Ha en fin kväll!





Ovido - Quiz & Flashcards