Ren näring

Alla inlägg under mars 2012

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.


Denna veckan har vi testat Linas matkasse här hemma, Lina är en gammal klasskompis till mig (vi läste dietistprogrammet samtidigt) och nu är hon otroligt framgångsrik med sin kasse! Så det var på tiden som jag testade hennes kasse, och det har varit riktigt kul måste jag säga! Vissa produkter har jag plockat åt sidan, bl a korv och mjölkprodukter (men det var inte jättemycket mjölkprodukter - 1 gräddfil och 1 creme fraiche på hela veckan). Korven var av hög kvalitet (jämfört med andra korvar innehåller den mycket kött) men innehåller som nästan all annan korv E250 - och det vill jag inte äta.

Men annars har det varit bra mat med mycket grönsaker. En del ekologiskt, jag hade önskat mer men det är säkerligen svårt att få till om priset på kassen inte ska stiga allt för mycket. Vi har ätit saffranstorsk, fruktig linsgryta och idag festade vi till på tacos med ett supergod salsa gjord på tomater, avocado, röd lök, sambal oelek, olja (jag använde avocadoolja) och lime. Det hör till undantagen att vi äter tacos men ikväll gjorde vi det (jag vill helst inte äta tacoskalen och ej heller bröden men vad gör man inte när familjen undrar varför dom aldrig får tacos?). Till just denna tacomiddag var det "bara" tacoskal, alltså inte de där vita bröden som man (jag) mår illa av efteråt.


En stor fördel med Linas kasse är (givetvis) att man får alla ingredienser (förutom några kryddor, oljor och vinäger) hemlevererat och det är en otrolig lyx! En stor lyx är också att någon annan har tänkt ut vad man ska äta, jag får fina recept som jag bara följer och behöver inte tänka så mycket själv.


Jag kommer att testa en kasse till mest för att det är kul. I framtiden efterlyser jag dock en mer anpassad kasse, där jag aktivt kan påverka vad som ska finnas i den. Jag vill kunna välja bort komjölksprodukter, gluten och korv.


En ekologisk stenålderkasse hade varit det optimala! Vi får se vad Lina utvecklar inför framtiden   !

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards