Ren näring

Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

Lördagsmorgon

Av Linda Bryggman - 11 februari 2012 10:16

Visst är lördagsmorgnar något alldeles speciellt? Jag tycker det, jag älskar att få tid till att äta en lång frukost och att läsa GP i lugn och ro (ja lugn och ro med modifikation men i alla fall mycket lugnare än en vardagsmorgon)!

Jag vidhåller fortfarande att livet blev lite roligare sedan jag började dricka kaffe igen, jag dricker fortfarande bara en kopp på morgonen, men just den koppen är så god! Att jag tycker det beror ju (delvis) på att koffeinet stimulerar mitt centrala nervsystem så att jag känner mig piggare. Läste detta på Wikipedia:


"Koffein är världens mest konsumerade psykoaktivt verkande drog, årligen konsumeras globalt 120 000 ton koffein"


När man läser det så känns det ju inte som att kaffe är det mest hälsosamma man kan dricka...! Det är inte lite koffein vi sätter i oss heller  


Hur som helst, jag drack inte bara kaffe i morse, vi gjorde supergoda smoothies också. Jag har fått dille på jordgubbar, det blir så goda smoothies på dem! Och så har jag alltid i mandlar och spenat, bland annat för dess innehåll av kalcium. Idag gjorde jag smoothie på:


1 paket frysta jordgubbar

1 dl frysta havtorn

1 påse bladspenat (á 70 gram)

1 banan

1 avocado

några klickar kokosfett (Cocosa, den utan smak)

en näve mandlar

5 ägg

kokosvatten (ca 2 dl)

vatten


Blev supergott! William sa mmmmm när han drack - och när glaset var tomt ville han ha meeeeer   .

Det är alltid lika tillfredsställande att se barnen hälla i sig ren näring!


 


Igår gjorde jag torsk i ugn, jag rörde ihop havregrädde med tomatpuré, hackad dill och salt o pepper och hällde detta över två torskblock i en ugnssäker form. Skar upp broccoli som jag la över fisken och så skjuts in i ugnen. Vi åt fisken med kokt potatis. Gott och mättande!


 


Ikväll är det melodifestival och då bänkar vi oss i soffan med nötbollar och popcorn, gott lördagsmys som inte begår våld på blodsockret. Dessa bollar gör jag:


http://rennaring.bloggplatsen.se/2012/01/20/7139790-notbollar-och-lchf/



Ha en fin lördag!



 
 
Sabine-Välbefinnaren

Sabine-Välbefinnaren

26 februari 2012 15:43

Ville bara säga att ag gillar din blogg.... det är jag som är din nya follower på bloglovin. (alltid kul att veta vilka som följer tycker jag personligen). Nu blev jag sugen på en smoothi själv så det får bli dagens mellanmål... och knäckebröd med ost. =) Trevlig söndag.

http://www.valbefinnaren.blogg.se

Linda Bryggman

2 mars 2012 21:10

Hej Sabine!
Tack för din kommentar och roligt att du gillar min blogg - jag har haft en liten dipp vad gäller att uppdatera men ska bättra mig ;-)!
Varma hälsningar,
Linda

 
Ingen bild

Kimberli Söderberg

29 februari 2012 11:30

Hej!

Tycker din blogg är helt fantastisk! Jag har verkligen fastnat för ditt tänk och även sålt in det i familjen=)
Undrar dock om inte du skulle vilja skriva en liten lista över vad som bör köpas hem och vad man ska undvika...brukar göra dina recept men det kan vara kul o skapa egna också =)

Ska snart starta en egen blogg där jag kommer att uppdatera om min nya livsstil (mkt tack vare dig) och även visa resultaten =) länkar sidan sedan till dig om du vill kolla emellanåt!

Kram

Linda Bryggman

2 mars 2012 21:09

Hej Kimberli!
Tack för beröm, det värmer ska du veta :-)!
Har varit dålig på att uppdatera bloggen det senaste får jag erkänna men ska bättra mig (blir inspirerad av att läsa det du skriver!).

Bra tips, jag ska skriva en liten "inköpslista" i ett inlägg snart :-)!

Varma hälsningar,
Linda

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards