Ren näring

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2011

Boktips

Av Linda Bryggman - 28 oktober 2011 18:16

Idag kommer jag med några boktips; ”Råsmart familj” av Ulrika Hoffer och ”Supermat” av Helena Nyblom.


 


Både böcker är välskrivna och ger mycket inspiration. Jag använder ofta recepten ur Råsmart familj, jag har testat de flesta rätterna. Jag tycker att Ulrika Hoffer har ett så bra tänk och en superbra princip som kallas 80/20 principen; att ha som mål att äta bra 80 % av tiden men att släppa efter lite de där övriga 20%. Det innebär att man inte behöver få dåligt samvete om man äter pizza eller godis nån gång – det är helt ok om man i övrigt äter bra mat. Kroppen kan hantera det plötsligt förhöjda energiintaget genom att helt enkelt förhöja förbränningen så man går inte upp i vikt av den där pizzan (förutsatt att den inte återkommer för ofta!). Jag rekommenderar varmt att läsa hennes bok, i mitt kök står den framme jämt – för boken är väldigt fin att titta på också   


I ”Supermat” listar Helena Nyblom livsmedel som är extra potenta och näringsrika. Hon skriver om antioxidanter och dess funktion i kroppen och var vi kan hitta alla dessa härliga antioxidanter!

Jag blir alltid lika sugen på granatäpplen, spenat och fisk efter att ha läst i hennes bok!


För övrigt började ”Du är vad du äter” för säsongen igår (tv 7), med Anna Skipper i spetsen. Självklart ett favoritprogram här hemma  - rekommenderas   !


Ha en härlig fredagkväll!


 
 
Ingen bild

Marie

28 oktober 2011 22:42

Jag tror att det varit två avsnitt av "Du är vad du äter" faktiskt. Jag har tyvärr missat båda eftersom vi tittar på Robinson som går samtidigt, men tänkte kolla på tv4play. Mycket bra program :) Och man vet hur det slutar redan från början så man behöver inte fundera på det heller. :)

Det var bra böcker du tipsade om. Jag är inte lika duktig som du att använda recepten, men boken är fin att titta på iallafall!

Kram från din eviga blogg-fan Marie

Linda Bryggman

29 oktober 2011 14:02

Hej min kära blogg-fan Marie - ingen är så glad som jag för att du är ett fan ;-)

Ah, så det har varit två ansnitt redan, då måste jag också kolla in första avsnittet på tv4play! Som du säger så vet man ju alltid ungefär hur det slutar så man behöver inte oroa sig över att bli överraskad ;-)

Kramar!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Skapa flashcards