Ren näring

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2011

Mellanmål

Av Linda Bryggman - 12 oktober 2011 20:42

Jag har fått frågan om vad ett bra mellanmål är så därför tänkte jag passa på att tipsa om några bra mellisar. Vissa behöver större mellanmål än andra, så det är självklart individuellt hur mycket man behöver mellan målen. Men vi mår alla bra av att äta mellanmål, det gör att blodsockret inte dalar allt för djupt och vi håller oss piggare och mer koncentrerade. Äter man mellanmål minskar man också risken att bli vrålhungrig innan nästa mål mat, och detta minskar i sin tur risken för att vi överäter sedan när maten väl ligger framför oss.

Jag äter allt som oftast nötter och/eller frukt till mellanmål. Jag brukar köpa färdiga nötblandningar med naturella nötter (bl.a. Ica har bra alternativ), annars kan man ju köpa flera olika sorter och blanda själv. Valnötter, cashewnötter, pistagenötter, mandlar osv är jättebra alternativ. Sedan kan man blanda upp nötterna med frön, exempelvis solrosfrön och pumpafrön.  Det är dock viktigt att alltid välja naturella nötter så slipper du en massa salt och tveksamma vegetabiliska oljor. Om man vill kan man även blanda lite torkad frukt med nötterna, såsom torkade aprikoser och/eller dadlar.

Frukt i alla former är också jättebra som mellanmål, välj helst ekologiska för att undvika bekämpningsmedelsrester.

Andra bra mellanmål är avocado, en skiva surdegsbakat rågbröd med något nyttigt pålägg eller kokt ägg. Är man hemma så är smoothie ett jättebra alternativ.


Sist men inte minst så kan man ju även njuta av lite mörk choklad när det vankas mellanmål, det är ju så gott och innehåller massor med antioxidanter. Senast i morse läste jag i Göteborgsposten om ytterligare en studie som visar på att hälsan blir bättre för dem som äter mörk choklad, i detta fall handlade det om att risken för stroke minskar drastiskt för dem som äter av den mörka chokladen. Dock innehåller ju choklad socker, så det gäller att hålla sig till några bitar.


Nu ska jag strax försöka sova bort den förkylning jag har drabbats av.

Även fast man äter en massa nyttig mat så får man tyvärr inget immunförsvar som står pall för ALLA virus, men förmodligen slipper jag många och klarar mig utan att bli så där jättesjuk. Och utöver maten är sömnen och träningen väldigt viktiga också! Och jag har slarvat med sömnen de senaste veckorna, och inte har jag heller tränat så mycket som min kropp skulle behöva. Det är en helig treenighet som en stressad småbarnsmorsa inte alltid mäktar med att följa, även fast hon gör sitt bästa   


Natti natti!

 
 
Ingen bild

Marie

12 oktober 2011 20:59

Krya på dig!

Linda Bryggman

13 oktober 2011 07:33

Tack :) Jag har fått något på luftrören, brukar oftast få det när jag blir förkyld. Immunförsvaret kämpar nog på som bäst så jag blir nog bra snart, du vet, positiva tankar så är man frisk o kry snart :-)!

 
Ingen bild

Ulrika

13 oktober 2011 07:33

Hej Linda! Tack för dina tips! Jag fick nyligen en bok i present som heter Råsmart familj av Ulrika Hoffer, mkt bra bok med många bra recept på allt från mat, smoothies, bakverk å mellis och massa annan bra info! Om du inte har den så kan jag varmt rekomendera!! Kram

Linda Bryggman

13 oktober 2011 21:32

Hej Ullis!
Jo, jag har den boken, läser ofta i den och blir inspirerad, en jättebra bok tycker jag med :-)
Kram

 
Ingen bild

Ulli

19 oktober 2011 18:10

Haha jamen då så! :)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Ovido - Quiz & Flashcards