Ren näring

Direktlänk till inlägg 10 september 2011

Frukost

Av Linda Bryggman - 10 september 2011 09:16

Jag börjar de flesta dagar med en smoothie. Det går snabbt att göra, ger mig allt jag behöver och är GOTT! Min smoothie innehåller banan, bär, spenat, proteinpulver, linfröolja, havremjölk och innehållet i en (eller två, beror på om fler vill dricka smoothie, så är det oftast) kapsel d-vitamin. Se bara till att ha en bra mixer så kan du göra sagolika smoothies! Bären kan du byta ut så som det passar dig, viktigt är dock att alltid ha i protein och olja. Detta är ett perfekt sätt att få i sig dundernäring – allt i ett glas! Om jag känner mig extra hungrig äter jag även ett kokt ägg till.

Och så en stor kopp grönt te till det :-)


 

 
 
Ingen bild

Frida

23 september 2011 19:48

Den här frukosten låter onekligen som något som skulle passa mig med tanke på att jag har svårt att få i mig mat på morgonen. Men jag undrar, kan man ha vanlig mjölk (komjölk som du skriver) istället för havremjölk? Alltså, har du i mjölken främst för att späda eller för att den i sig tillför nyttigheter som en vanlig mjölk inte skulle tillföra?

Sedan undrar jag också över fibrer - borde man inte få i sig mer fibrer till frukost? Eller är fibrer överskattade?

Linda Bryggman

24 september 2011 11:25

Hej Frida!
Ja, du kan använda komjölk om du vill men själv undviker jag det pga att jag inte vill riskera att få i mig hormoner och jag vill inte heller ha i mig proteinet kasein som det finns rikligt av i komjölk (man har sett att det ökar risken för bla diabetes).
I havremjölken finns det betaglukaner som är väldigt hälsosamma, de har en kolesterolsänkade effekt och de hjälper även till att balansera blodsockret. Rismjölk är också ett bra alternativ till komjölk, rismjölken påminner mer om komjölk i både smak och konsistens (har en något söt smak). Du kan även späda med kranvatten, då blir dock konsistensen inte lika krämig.

Fibrer får du i dig i mängder från banan, bär och spenat. Där är fibrerna dessutom i löslig form, som vi behöver äta mer av. Jag kan tycka att fibrer till viss del är överskattade, men då endast de olösliga fibrerna som finns i kliprodukter, fullkorn osv. Dem ska man vara mer försiktig med och vissa som har mag- och tarmproblem mår bäst av att helt utesluta dem. Men som sagt, lösliga fibrer är helt nödvändiga för att vi ska ha en normal tarmfunktion. Så mer frukt, grönt och havre helt enkelt :-)
Må så gott och lycka till med smoothien!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards