Ren näring

Alla inlägg den 16 september 2011

Av Linda Bryggman - 16 september 2011 19:43


Jag vill gärna slå ett slag för den fantastiska kokosoljan. Jag har den i två varianter, en med smak och doft och en utan. Den med smak använder jag till kokosbollar (nyttiga sådana givetvis), att steka pannkakor i och i min hemlagade musli. Den utan smak använder jag till stekning. Den kallpressade kokosoljan smakar fantasktiskt gott av exotisk kokos! Förr gav man kostråd om att kokos skulle vara farligt, att det pga sitt innehåll av mättat fett skulle öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Numera vet man bättre. Kokosfett är rena hälsobomben! Vill dock påpeka att jag inte menar det hårt raffinerade kokosfettet som man hittar inslaget i foliepapper i mejeridisken i många affärer. Jag köper min kokosolja i hälsokosten, men det finns även bra varianter i livsmedelsaffärerna. Fördelarna med kokosoljan är att den är optimal att steka/baka/poppa popcorn/fritera i eftersom den är så värmetålig. Kokosfett höjer vårt goda kolesterol och lagras inte gärna som fett utan används istället som energi i muskler och lever. Kokosfett mättar väldigt bra, man överäter inte gärna när man äter en rätt innehållande kokos. Kokosfett består till största del av laurinsyra. Vet du var mer laurinsyra finns? Jo, i bröstmjölk – för att stärka och skydda det lilla barnets hälsa. Det finns helt enkelt många anledningar till att äta kokosfett, eller hur?

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards