Ren näring

Alla inlägg den 22 september 2011

Av Linda Bryggman - 22 september 2011 21:22

Idag kände jag att det behövdes lite hjärnmedicin i form av omega 3, så jag lagade lax till middag. I samma långpanna la jag olika grönsaker och rotfrukter skurna i bitar, jag tog kålrot, vitkål, broccoli, potatis, morot och gul lök. Sedan hällde jag på lite olivolja och kryddade med salt och peppar och färsk timjan. Laxen kryddade jag med ekologisk citronpeppar (den ekologiska är utan smakförstärkare E621 - till skillnad från den icke ekologiska) och citronskivor. In i ugnen på 225 grader i ca 35 minuter. När det var klart smulade jag fetaost över grönsakerna. Detta var mums och ingen frågade efter sås, det var så saftigt så ingen sås behövdes.


 

Enligt vår torsdagstradition (jag vet inte när det blev en tradition men det har det visst blivit) lagade vi glass till efterrätt, även denna gång med fryst mango, frysta hallon, lite proteinpulver med vaniljsmak, mandelsmör och agavesirap. Allt gick åt, såhär såg det ut innan vi gick loss på den:


 


Många undrar över det här med proteinpulver, om det verkligen behövs. Jag anser det, eftersom protein gör att blodsockret inte stiger så våldsamt samt att vi håller oss mätta längre. Om man väljer ett bra proteinpulver så är det inga konstigheter alls, det är bara protein i koncentrerad form. Kom bara ihåg att alltid välja ett proteinpulver som är fritt från socker och aspartam eller andra sötningsmedel.

Jag har ett proteinpulver med vaniljsmak (baserat på vassle) som är supergott i glass och smoothies. Jag använder även ett hampaproteinpulver som är perfekt anpassat för vår matsmältning eftersom det är så lättsmält, den brukar jag ha i min morgonsmoothie. Det är även viktigt att använda bra fett, det gör också att blodsockerkurvan inte stiger i höjden samt att det ger mättnad. I glassen använder jag mandelsmör, i smoothies använder jag linfröolja. Bra fett gynnar även fettförbränningen - det är viktigt att komma ihåg.


Ha en fortsatt fin torsdagskväll, själv ska jag dricka en kopp Bedtime tea som jag shoppade idag - natti natti!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards