Ren näring

Alla inlägg den 21 september 2011

Av Linda Bryggman - 21 september 2011 16:47

Jag har länge varit beroende av tuggummin. Ja, inte fysiskt beroende så som man kan bli av cigaretter, kaffe eller alkohol och andra droger. Men i alla fall, det har liksom känts bäst och fräschast att ha ett tuggummi i munnen, speciellt efter måltid (eller efter en kopp kaffe, som jag ju nu har slutat med). Men, alla tuggummin i detta land innehåller aspartam, och det är inget trevligt sötningsmedel. Man vet att råttor utvecklar cancer av aspartam. Man har också sett att vår aptitreglering blir störd, att vi suktar efter mer sött när vi har ätit aspartam.  I Japan har man förbjudit all användning av aspartam i livsmedelsprodukter. Som du förstår så finns det skäl att vara skeptisk till detta sötningsmedel. Det är bara hemma på min ö Åland som jag har hittat aspartamfritt tuggummi -heja Jenkki! Så jag får be min kära mor eller far att handla lite aspartamfria tuggummin till mig o skicka på posten, så har jag något att ta till när jag känner att jag bara måste få ett tuggummi. För nu är det färdigtuggat på aspartamtuggummin!


För övrigt går min kaffeavgiftning bra, nu är det två veckor sedan jag drack min sista kopp kaffe!! Och till skillnad från vad jag trodde skulle ske, så har jag blivit mycket piggare! Jag har haft huvudvärk, visst, men om man har druckit kaffe i mer än 15 år så var det nog att förvänta sig lite sveda och värk. Men det känns otroligt skönt att vara piggare, och att slippa den där dippen vid 15-snåret på eftermiddagen.  Jag har även fått bättre smak- och luktsinne, maten smakar mer och jag känner alla möjliga dofter mer tydligt, och ja, det finns ju både för- och nackdelar med det   


Ha en trevlig onsdag!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards