Ren näring

Alla inlägg den 9 september 2011

Av Linda Bryggman - 9 september 2011 21:49

Idag har jag lagat nyttig och väldigt god musli, samt ett gäng kokosbollar. Bara nyttiga ingredienser såklart! Här är mitt favoritrecept på musli:

  

8 dl havregryn

2 dl solroskärnor

1½ dl oskalade sesamfrön

1½ dl kokosflingor

1 dl hela linfrön (som jag har lagt i blöt i 1 dl vatten någon timma innan)

3 dl blandade nötter, hackade (jag brukar ta mandlar och hasselnötter)

2 tsk vaniljpulver (äkta ekologisk vanilj)

ev. agavesirap, några matskedar (hoppar jag oftast över, eftersom jag sötar med russin)

4 rejäla matskedar kallpressad kokosolja

några nävar russin

   

Alla mått är ungefärliga, jag höftar lite. Rör ihop alla ingredienser förutom russin. Du får röra ordentligt så att linfrön och kokosolja blandar sig väl med övriga ingredienser. Bred sedan ut på en långpanna och in i ugnen på 200 grader. Vänd om muslin ungefär var tionde minut. Efter ca 25 minuter är det klart, kolla att muslin känns torr och är lite ljusbrun. Låt svalna och rör i russinen. Mmmmmmm vad gott!! En sådan här sats räcker knappt en vecka här hemma, säger en del om hur mumsigt det är!

   


Eftersom det är fredag så lyxade vi även till med kokosbollar, jag hällde valnötter, cashewnötter, kakao, kallpressad kokosolja, ett gäng dadlar och lite vatten i matberedaren och körde tills det blev en massa. Sedan rullade jag till bollar och lät dem rulla runt i lite kokos. Min käre son William tyckte att det vore roligare med en annan form än bollar och om ni tittar noggrant på bilden så kanske ni kan gissa er till vad två av de där kokossakerna ska föreställa   

   


Ha en härlig fredag!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards