Ren näring

Alla inlägg den 27 september 2011

Av Linda Bryggman - 27 september 2011 18:49

Jag försöker leva så sockerfritt som möjligt, utan att vara asket. Jag kan också äta godis eller bakverk någon gång ibland, men jag gör alltid en övervägning innan om jag tycker att det är värt det. Jag räknar inte in 70% mörk choklad i kategorin godis, eftersom sockernivån är låg och antioxidantnivån mycket hög – så det äter jag rätt så ofta. Det räcker med en liten bit, sen är suget förbi. Det är för att smaken är bitter-söt och hjärnan går inte igång på det på samma sätt som om det bara vore sött. Man är nöjd efter några bitar helt enkelt, perfekt! Jag är mer svag för bakverk än godis, men också när det vankas fika så gör jag en överläggning med mig själv om jag tycker att det är värt att sätta i mig den där bullen, pajbiten eller vad det nu kan vara. Jag kommer ofta fram till att jag lika gärna kan hoppa över. Om det inte är hembakat förstås, då festar jag till ibland   


Om man är en person som ofta dricker läsk och ofta äter sötsaker kan det kännas som världens största straff att inte kunna fortsätta med det. Att behöva ändra matvanor och sitt förhållande till socker. Man kanske vet att man borde dra ner på det, men vänder andra kinden till och tänker att sen, efter nyår, då ska jag skärpa till mig. Eller till sommaren, beach 2012 osv. Kanske är man fruktansvärt trött, har problem med huvudvärk/magvärk och vågar visar några kilon för mycket. Då kan det vara dax att tänka om, innan man på allvar får problem med hälsan. En tröst är att vi kan vänja oss vid allt. Har vi kunnat vänja oss vid mängder av socker så kan vi också vänja oss vid mindre. Och när man inser hur mycket bättre man mår så är det alla gånger värt det. Man behöver ju inte ta farväl av socker för all tid och framtid för det, men man kan välja sina stunder när man äter det, och låta det gå en tid mellan dessa stunder. Det mår både kropp och själ bäst av. Genom att minska ditt intag av sötsaker minskar du även risken att drabbas atv diabetes, hjärt- och kärsjukdomar, diverse inflammationer samt övervikt/fetma. Så indirekt kan du alltså vinna flera friska år att addera till ditt liv!


Sött är den enda smak vi människor inte behöver lära oss att äta, vi har en direkt förkärlek för den söta smaken. Från början var det nödvändigt för vår överlevnads skull – hittade vi några söta bär så var det lika bra att äta upp för ingen visste när man skulle hitta mat igen. Nu måste vi istället lära oss att hejda vår kärlek för det söta för att vi ska överleva – så utgångsläget har förändrats radikalt. Det är idag svårt att leva sockerfritt, socker gömmer sig i så många livsmedel, alltså inte bara där man förväntar sig hitta det såsom kakor, bullar, godis och läsk. Socker gömmer sig i bröd, ketchup, sylt, frukostflingor, välling, gröt, torkad frukt osv. Mitt råd är att alltid läsa innehållsförteckningen om man vill minska sitt sockerintag. Och – när du väl bestämmer dig för att äta godis eller sötsaker: välj en mindre påse istället för ett jättelass från Karamellkungen och njut av varje liten godisbit! Och försök hålla godisstunden till max en gång i veckan, för att bespara kroppen de blodsockertoppar som alltid kommer efter vi har ätit godis. Blodsockertoppar svänger alltid ner efter ett tag och när de gör det så svänger de långt ner, och resultatet av det är att vi blir trötta, slöa och okoncentrerade.


Man kan också göra eget godis, såsom kokosbollar (se tidigare inlägg) och hallon/mangoglass. Då får man i sig fruktsocker som också påverkar blodsockret men inte lika mycket som raffinerat socker eftersom fruktsockret kommer tillsammans med fibrer, och dessa fibrer ger en långsammare magsäckstömning vilket i sin tur resulterar i ett mer balanserat blodsocker. Även fettet hjälper till att balansera blodsockret. Dessa alternativ ger oss också vitaminer, mineraler och antioxidanter vilket gynnar immunförsvaret och många andra processer i kroppen. Känns som ett bra alternativ, eller hur?


Må så gott   

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards