Ren näring

Alla inlägg den 24 september 2011

Av Linda Bryggman - 24 september 2011 20:04

Idag längtade jag lite till Thailand, detta exotiska alldeles härliga land. Så därför blev det thaigryta idag och vi drack öl till, och det smakar fortfarande Thailand i munnen! Vi åt vildris till, jag älskar det!

Jag hittade färskt citrongräs på Coop, det gav så himla god smak!


 


För övrigt är de ekologiska bananerna slut på Coop, de har inte fått eko bananer på 4 dagar! Efterfrågan är tydligen större än tillgången. Så nu har vi inga bananer, det blir till att söta smoothien med mango istället imorgon.


God kväll   

Av Linda Bryggman - 24 september 2011 19:59

Många har frågat mig om gluten, om det är bra eller dåligt och om det finns skäl till att äta mindre av det. Och det är en mycket bra fråga!

Gluten är en sammansättning av protein som finns i vete, korn och råg. Gluten gör att brödet får sin fina form, det blir poröst och fluffigt. Industrin använder stora mängder gluten för att underlätta brödbakningen men också för att göra bröden mer tilltalande. Idag kan du hitta mängder av brödsorter i affären, och det kan vara svårt att skilja dem åt – sanningen är att det inte är så stor skillnad på alla bröd som säljs. De flesta innehåller mest raffinerat vetemjöl som i sin tur innehåller mycket gluten och mycket lite näring. Jag har hittat bröd med många skumma ingredienser, allt från stabiliseringsmedel, konserveringsmedel till transfett. Jag vill dock påpeka att det finns undantag, det finns några brödsorter bakade med råg och surdeg som är ett väldigt mycket bättre alternativ till alla vetemjölsbakade bröd.

När du blandar vetemjöl med vatten så blir det kladdigt, ja som ett klister. Det kan knappast vara bra för våra tarmar och kroppar, detta klister. Många är idag glutenintoleranta, dvs de tål inte gluten. Det är svårt att uppskatta hur många som är glutenintoleranta, då det finns ett stort mörkertal. Vid glutenintolerans har man förstört tarmluddet i tarmarna vilket i sin tur leder till försämrat näringsupptag. Symtom på glutenintolerans kan variera otroligt mycket; magont, eksem, diarré, trötthet, infertilitet osv. Ibland får man knappt märkbara symtom.


Jag tror att vi alla ska vara aktsamma med gluten. Idag äter många vetemjölsprodukter flera gånger om dagen, macka till frukost, makaroner till lunch, bulle till kaffet och pannkaka till middag osv. Frågan är vad allt detta klister gör i våra kroppar? Gör det oss mer inflammationsbenägna? Sänker det vårt immunförsvar? Ja, jag tror det. Jag tror att vi gör vår hälsa en stor tjänst genom att välja bort gluten, om du är intolerant ja då måste du välja bort det för all tid och framtid men om det ännu inte har gått så långt så kan det räcka med att ”bara” dra ner på glutenintaget.

För att göra det lättare så tycker jag att det hjälper att tänka: vad får jag då äta? Istället för att tänka på allt du inte kan äta. Det finns massor av naturligt glutenfria livsmedel. Rena oprocessade livsmedel som frukt, grönsaker, rotfrukter, bär, ägg, fisk, kyckling, kött, ris, quinoa, linser, bönor osv. Det finns massor av naturligt glutenfria produkter! De flesta glutenintoleranta tål även havre, så det är också ett bra alternativ.

Vi äter så mycket allergen mat idag; komjölk och gluten osv. Frågan är om vi är skapta för detta? Jag tycket att det är värt att tänka över. Ett minskat intag av komjölk och gluten ger en lugnare mage, ett stabilare blodsocker, mindre eksem och färre infektioner.

Så mitt råd är att tänka mer mjölk- och glutenfritt!


Ha en riktigt fin lördagkväll!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards