Ren näring

Alla inlägg den 3 november 2011

Av Linda Bryggman - 3 november 2011 15:26

Idag är jag hemma med barnen då de har höstlov - jätteskönt även för mamman   ! Började dagen med en god morgondrink (lite Brämhults äpple och hallonjuice, banan, hallon, havtorn, spenat, proteinpulver, linfröolja, havremjölk - resultatet blev kanon):


 



Igår var jag förutseende nog att planera inför att göra glutenfri musli idag så innan jag gick o la mig hällde jag helt bovete (ca 3/4 dels paket - Saltå Kvarn) samt solrosfrön (ca 1 dl) i en bunke och lade detta i blöt över natten (i kylskåpet). I morse efter frukosten hällde jag sedan av vattnet och sköljde igenom bovetet och solrosfröna flera gånger, sedan lät jag det torka lite.


 


Blandade sedan detta med:


3/4 dels paket krossat bovete (Saltå Kvarn)

ca 2 dl kokosflingor

1 påse hackad mandel (ca 150 g)

1 påse hackade hasselnötter (ca 150 g)

1 dl hela linfrön

3/4 msk äkta ekologiskt vaniljpulver

1 msk kanel

½ dl flytande honung


Blandade samman allt och bredde ut det på en plåt. In i ugnen på 175 grader i närmare en timme (!). Den långa tiden pga att jag ville få bort all fukt, och få fram krispigheten. Jag öppnade luckan flera gånger under tiden muslin var i ugnen - för att släppa ut fukt men även för att blanda om muslin.


Sedan när muslin var klar i ugnen lät jag den svalna och blandade sedan med ca 1 dl pumpakärnor och några nävar russin.


 


Inspiration till receptet har jag hämtat från Ulrika Davidssons bok "Raw Food med två detoxveckor".


Jag har gjort många muslin i mina dagar men denna tar priset, är så jättegod; krispig och goda smaker  - och magen håller sig lugn och fin pga att bovete är väldigt lättsmält så det blir ingen kamp för matsmältningen att bryta ner det. Bovete är även väldigt näringsrikt; innehåller B-vitaminer, järn, magnesium och zink.  Bovete räknas ofta med bland de övriga sädesslagen, men är egentligen en ört och är naturligt glutenfri.

När magen mår bra så mår resten av kroppen också ganska bra, eller hur   !

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards