Ren näring

Alla inlägg den 13 november 2011

Av Linda Bryggman - 13 november 2011 21:07

Idag har vi varit hos våra goda vänner Daniel o Maria och de bjöd oss på lunch (lyx!), vi fick smaskig tonfisksallad med Wasaknäcke till det. Innan lunchen gick vi en långpromenad och det var så skönt och mums vad gott det är att äta när man har motionerat innan! Jag tycker det är viktigt att gå ut varje dag nu under den mörka perioden på året, för att få lite dagsljus, det gör mycket för välmåendet. Jag försöker gå ut varje dag, lunchpromenad när jag jobbar men under helgen går vi gärna längre rundor. Sedan går jag även en kvällspromenad, varje kväll. Då är det förvisso nattsvart ute men jag mår i alla fall så mycket bättre av att gå ut och röra på mig och få frisk luft. Att gå lunchpromenad gör också susen, jag blir alltid så mycket piggare och presterar bättre under resten av dagen. Jag känner ett starkt inre motstånd mot att sitta hela dagarna, jag bara måste få röra på mig. Är nästan som ett gift för mig,  men jag tänker att det är ett nyttigt "gift"   .


Har även hunnit med att laga en rejäl omgång glutenfri musli (se recept tidigare inlägg) idag, mmm vad god den är och mmm vad gott det doftar i huset när man lagar den! Den tar en stund att laga men ta er tiden, det är det lätt värt   


 


Jag lagade mycket denna gång, den tar ju slut så fort så det var lika bra. Denna musli äter jag till frukost under vardagmorgnarna, och jag håller mig mätt fram till lunch och magen mår så bra på denna! Glutenfritt är bra för alla, jag försöker ofta välja bort gluten och märker alltid skillnad på hur magen mår de dagar jag inte äter gluten, aldrig mår magen så fint som då!


Till middag gjorde vi pannkakor (recept inspirerat av Ulrika "Råsmart" Hoffer) - på rårismjöl, jyttemjöl och skrädmjöl, vaniljpulver (äkta, eko), havremjölk och många ägg. Gott och mättande (till skillnad från pannkakor gjorde på komjölk och vetemjöl - de mättar mindre bra).

Hallon och blåbär står på upptining samtidigt som jag steker pannkakorna.


 


Jag stekte pannkakorna i kallpressad kokosolja,så gott!



Ha en fin söndagkväll!



Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards