Ren näring

Alla inlägg den 20 november 2011

Av Linda Bryggman - 20 november 2011 18:57

Nu har ännu en helg passerat och det gick lika snabbt som vanligt! I helgen har jag hunnit klippa mig och vi har även varit på kalas. Igår efter frissan var jag superhungrig och jag tog beslutet att äta på Mc Donalds, inte mitt förstahandsval i vanliga fall men nu var det det enklaste alternativet. Väl där fick jag svårt att välja bland alla friterade och processade alternativ. Jag frågade tjejen i kassan om jag kunde få en grillad kycklingfilé istället för friterad till en Mc Chicken och det gick bra sa hon. Den var lite seg men ändå ett mycket bättre alternativ än friterad kyckling. Jag valde morötter och Ramlösa till, så jag kände inte att jag begick våld på blodsockret.


I fredags blev det en enklare variant på middag, hade inte så mycket inspiration så det blev smoothie (blåbär, hallon, spenat, avocado, proteinpulver, nyponpulver och havremjölk), kokt ägg och rågkuse (surdegsbakat rågbröd - ett av de få bra alternativ man hittar på brödhyllan i affären) med makrill i tomatsås på.


 


Om man frågar mina jobbkompisar om mina lunchvanor så skulle alla nog säga "makrill" i kör, för det är någon jag äter väldigt ofta till lunch. Jag tycker att det är så smidigt att ta med, innehåller omega 3 och protein och tillsammans med ägg och morötter blir jag mätt och magen mår bra.


Igår åt vi ugnsrostade rotfrukter (igen!) och lax till middag. Det var riktigt gott ända tills jag läste i tidningen att man efter analys av fisk har sett att många sorter (alltså inte bara Östersjöfisk) innehåller alldeles för höga halter av alla möjliga miljögifter; kvicksilver, DDT, PCB, dioxiner, flamskyddsmedel osv. I norsk odlad lax har man hittat höga halter av flamskyddsmedel (långt över gränsvärdet)! Åh, jag blir så frustrerad över detta. Vad kan man äta undrar man snart?! Varför har vi förstört miljön och haven så att vi snart inte kan äta den fisk som finns där? I gråsej fanns höga halter av dioxiner - och just gråsej är en vanlig fisk i skolmatsalar. Känns ju sådär kul - att våra barn redan från start får i sig flamskyddsmedel och andra gifter. Fisk som annars hade varit så nyttig, helt förstörd av miljögifter   .


 


Ser ni tomattjuven   ?


Idag gjorde jag tonfisksallad till middag (jag vet inte hur mycket miljögift det finns i tonfisk?). Jag var sugen på sallad och det kändes som ett enkelt och snabbt alternativ. Jag väljer alltid tonfisk i vatten, eftersom den olja man använder till tonfisk i konserv är olja av låg kvalitet. Det är bättre att i efterhand lägga till en god olivolja istället!


 


Jag vill passa på att slå ett slag för ekologisk broccoli (som vi också hunnit äta i helgen) - mycket högt näringsvärde och gott:


 



Läste i lördagens Göteborgs-Posten att sex av de tio vanligaste dödsorsakerna är relaterade till dålig kost (globalt sett). En debattör anser att skatten ska sänkas på nyttiga lunchmåltider. Det är en viktig och högst intressant fråga. För väldfärssjukdomarna härjar och någonstans behöver vi dra i nödbromsen. Det är tydligt att det inte räcker med bra kostråd för att folk ska välja nyttiga livsmedel och alternativ. Om man höjde skatten på läsk och godis, hade konsumtionen minskat då? Jag tror det. Om 1½ liter Coca Cola hade kostat 50 kronor kanske den inte hade lockat så mycket. Om lösgodis hade kostat 200 kronor kilot så hade vi nog köpt lite mindre?

I Sverige konsumerar vi 17 kilo godis per person och år - det är ju kopiöst mycket! Det skulle vara intressant att veta hur många kilon vi hade köpt om godiset kostade dubbelt så mycket. Vad tror du?


Ha en fin söndagkväll!




Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards