Ren näring

Senaste inläggen

Av Linda Bryggman - 8 december 2011 21:43

Ja, inte samtidigt menar jag - fast det kanske är gott?!

Min kära granne Anki kom över med ett paket ekologiska pepparkakor som hon hade fått (snäll som hon är så gav hon ett paket till mig!) - och de är bakade på smör (ej margarin) och dinkelmjöl, både fullkorn och sikt. Jag har inte hunnit smaka ännu men till helgen tror jag vi slår till.


 


Igår åt jag en proteinstinn middag, ekologiska köttbullar, stekt ägg och en megastor sallad med fetaost samt lite broccoli på det. Och ja, denna portion ser ju ut att räcka till en skogshuggare så jag blev proppmätt efter hälften   !


 


Det är viktigt att äta protein till alla måltider, det mättar bra och håller blodsockret stabilt. Jag försöker undvika stora mängder kolhydrater, på denna tallrik kommer kolhydraterna i form av sallad och broccoli, och de kolhydraterna räcker gott och väl.


Jag tycker att Änglamarks ekologiska fetaost är jättegod, lite dyr men det är den lätt värd!


 


Ingen "fusk"-fetaost där man har blandat i komjölk, här har man bara använt får- och getmjölk, mycket gott!


Idag var jag till apoteket och köpte en ny flaska omega-3, köpte Eskimo-3 pure denna gång, flytande. Ska påbörja kuren imorgon, vi får se hur det smakar. Men Eskimo-serien är väldigt bra och de är kända för sina stabila fiskoljor.

Passade även på att slinka in på hälsokosten för att köpa en burk Cocosa, det är rykande åtgång här hemma på den!


Läste för övrigt i Göteborgsposten härom dagen att man i Sverige ska fortsätta sälja fisk som innehåller dioxin över gränsvärdena. Det har EU-kommissionen bestämt. Man kan ju undra varför? Varför ska vi äta förgiftad fisk, och framför allt: varför ska våra små barn äta det i landets alla skolmatsalar och förskolor? Fisken ska även få säljas till Finland, men de får inte sälja till några andra länder, ja till Lettland i viss mån står det. Detta låter ju helt knäppt!


 


 Såhär står det längst ner i texten:


"Eftersom dioxin är ett mycket giftigt ämne som lagras i kroppen under lång tid rekommenderar Livsmedelsverket att barn och kvinnor i barnafödande ålder äter fisk med höga halter av dioxin högst två-tre gånger per år. För den övriga befolkningen är rådet högst en gång per vecka."


Någon som blev sugen på dioxin-fisk?



Imorgon ska vi äta räkor till frukost (!) - förhoppningsvis dioxinfria!


Ha en fin kväll   !





Av Linda Bryggman - 5 december 2011 20:03

Detta är så långt ifrån Ren näring man kan komma, däremot är det ren njutning   ! Våra lussebullar är mjölkfria men inte glutenfria. Och inte sockerfria, inte blodsockervänliga och inte nyttiga. Men ack så goda. Jag unnar mig några lussebullar såhär års, jag gillar verkligen dessa gula bullar!


 


Ser ni den snygga gubben i mitten   ?

Av Linda Bryggman - 4 december 2011 15:52

Vi har ätit blåbärsgröt flera morgnar i rad nu, och jag kan varmt rekommendera denna variant på havregrynsgröt! Jag kokar vanlig havregrynsgröt (ekologisk använder jag), och när gröten är klar rör jag ner någon matsked kallpressad kokosolja och några deciliter frysta blåbär. Jag låter det inte koka upp igen, eftersom c-vitaminerna i blåbären förstörs vid upphettning. Sedan äter vi gröten med havremjölk. Med ett kokt ägg till så är cikeln sluten; bra kolhydrater, smart fett och stärkande protein - samt vitaminer, mineraler och antioxidanter. Jag brukar även strö på linfrön (eller numera chiafrön) på gröten, som pricken på i. Jättegott och nyttigt. Denna variant passar även glutenallergiker (om man använder ren havre) och mjölkproteinallergiska (eller som i vårt fall med vår lillkille- vid överkänslighet mot komjölksprotein).


 



Nu ska vi baka lussebullar (MED vetemjöl - hujedamej   )! 

Av Linda Bryggman - 2 december 2011 22:57

Jag fick en fråga av Frida angående fetter, och jag tänkte att jag postar frågan samt mitt svar här, kanske kan vara till intresse för fler   


Fråga:

Jag undrar lite över det där med fetter - man får olika direktiv från olika håll tycker jag. Jag tänker främst på omättade vs mättade fetter. Hur farligt är fett och vad ska man äta respektive undvika? Jag äter gärna både oliver och avocado - vet att det är mycket fett, men det ska väl vara "bra" fett?


Svar:

Ja jag kan förstå att det är förvirrande, man får olika bud från olika håll. Jag tänker som så vad gäller mättade fetter att så länge det inte kommer från processade produkter (charkprodukter främst) så är det ok. Försök dock välja kött från gräsätande djur i första hand och alltid ekologiskt. Näringsvärdet i det köttet är mycket högre än det i kött från djur som har stått inklämda i en ladugård hela sitt liv. En viktig sak vad gäller fett är att ALLTID undvika transfetter (nämns ofta som delvis härdat fett/härdat fett/hydrogenerat fett) - det är väl bevisat att transfetter gör oss sjuka, om inte på direkten så på sikt.
Fett från oliver och avocado är jättefina fetter, och ett fett som jag ofta pratar mig varm om är  kokosfett - som ju är ett mättat fett! Viktigt är då att välja bra alternativ och inte det så kallade kokosfettet som finns inslaget i foliepapper i kyldiskarna ute i affärerna. Jag köper mitt på hälsokosten men det finns också i mataffärerna, jag har sett att bla. Kung Markatta har ett alternativ, och även Renée Voltaire.
De fetter du annars bör undvika, förutom transfetter, är oljor med hög andel fleromättade fetter (undantaget fiskolja). Fleromättade fetter är mycket känsliga och oxiderar (härsknar) lätt och då är de bara inflammatoriska i kroppen. Till dessa fetter hör bla: solrosolja, majsolja, druvkärneolja och andra billiga matoljor. Olivolja innehåller förhållandevis hög andel omättat fett så det är ok.
Jag försöker se till att främst få i mig fett från kokos, men också avocado, olivolja och nötter och frön. Ibland använder jag också ekolgiskt smör.
Hoppas du fick svar på din fråga - annars får du hojta till   !

Av Linda Bryggman - 2 december 2011 21:58

Nu är jag här igen   !

Igår var jag på mitt favorithak: hälsokostaffären - och shoppade på mig lite nya produkter, bl.a chiafrön. Chiafrön är otroligt näringsrika och innehåller bl.a hög halt omega-3 och även mycket protein, ett kanonalternativ till linfrön. Jag fick tips av tjejen som jobbade i affären att göra en knäckemacka med kokosfett (kallpressat), mandelsmör (funkar också med cashewsmör eller jordnötssmör - utan socker och konstiga e-nummer såklart), sedan ringla över lite honung eller agavesirap (det tog jag) och som pricken över i strö över chiafrön. Detta blev sååå gott och är absolut min nya favorit. Även barnen gillade det jättemycket! Min yngste son åt inte knäcket dock, han bara slickade av det goda som var på!

Jag köpte chiafrön från märket "Superfruit"


 


Jag använde dinkelknäckebröd men man kan ju använda något annat också (gärna glutenfritt alternativ!). Något som jag har märkt är att hyn mår väldigt bra av kokosfett, jag har inte lika mycket problem med torr hud nu som jag har haft tidigare (när jag inte har ätit så mycket kokosfett). Nu behöver jag inte nöta så mycket på min bodylotion längre.

Såhär såg frukosten ut idag; chiamacka, kokt ägg och smoothie (hallon, blåbär, banan, spenat, avocado, proteinpulver, nyponpulver och havremjölk).


 


Igår gjorde jag även en näringsbomb till middag, omelett med fetaost och grönsaker. Jag tog många ägg (10!) och gjorde två pannor omelett, så att alla i familjen kunde äta sig mätta. Denna omelett mättar så himla bra och innehåller få kolhydrater, perfekt som middagsmat. Dessutom glutenfritt, det gillar magen.


 


Läste för övrigt i Göteborgsposten förra veckan att barn som äter fisk från det de är riktigt små löper kraftigt minskad risk att drabbas av astma. Jag tycker att omega 3 tillskott är ett jättebra alternativ till fisk om man vet med sig att barnen inte får i sig minst 3 portioner fisk i veckan (eller man själv för den delen). Dessutom slipper man miljögifter om man äter omega 3 som tillskott (om man väljer en produkt av hög kvalitet dvs.).


 



Så för att boosta immunförsvaret kan det vara bra att ladda upp med Omega 3, D-vitamin samt probiotika. Alla stärker de immunförsvaret och gör oss motståndskraftiga mot flertalet infektioner.


Ha en fin helg!



Av Linda Bryggman - 20 november 2011 18:57

Nu har ännu en helg passerat och det gick lika snabbt som vanligt! I helgen har jag hunnit klippa mig och vi har även varit på kalas. Igår efter frissan var jag superhungrig och jag tog beslutet att äta på Mc Donalds, inte mitt förstahandsval i vanliga fall men nu var det det enklaste alternativet. Väl där fick jag svårt att välja bland alla friterade och processade alternativ. Jag frågade tjejen i kassan om jag kunde få en grillad kycklingfilé istället för friterad till en Mc Chicken och det gick bra sa hon. Den var lite seg men ändå ett mycket bättre alternativ än friterad kyckling. Jag valde morötter och Ramlösa till, så jag kände inte att jag begick våld på blodsockret.


I fredags blev det en enklare variant på middag, hade inte så mycket inspiration så det blev smoothie (blåbär, hallon, spenat, avocado, proteinpulver, nyponpulver och havremjölk), kokt ägg och rågkuse (surdegsbakat rågbröd - ett av de få bra alternativ man hittar på brödhyllan i affären) med makrill i tomatsås på.


 


Om man frågar mina jobbkompisar om mina lunchvanor så skulle alla nog säga "makrill" i kör, för det är någon jag äter väldigt ofta till lunch. Jag tycker att det är så smidigt att ta med, innehåller omega 3 och protein och tillsammans med ägg och morötter blir jag mätt och magen mår bra.


Igår åt vi ugnsrostade rotfrukter (igen!) och lax till middag. Det var riktigt gott ända tills jag läste i tidningen att man efter analys av fisk har sett att många sorter (alltså inte bara Östersjöfisk) innehåller alldeles för höga halter av alla möjliga miljögifter; kvicksilver, DDT, PCB, dioxiner, flamskyddsmedel osv. I norsk odlad lax har man hittat höga halter av flamskyddsmedel (långt över gränsvärdet)! Åh, jag blir så frustrerad över detta. Vad kan man äta undrar man snart?! Varför har vi förstört miljön och haven så att vi snart inte kan äta den fisk som finns där? I gråsej fanns höga halter av dioxiner - och just gråsej är en vanlig fisk i skolmatsalar. Känns ju sådär kul - att våra barn redan från start får i sig flamskyddsmedel och andra gifter. Fisk som annars hade varit så nyttig, helt förstörd av miljögifter   .


 


Ser ni tomattjuven   ?


Idag gjorde jag tonfisksallad till middag (jag vet inte hur mycket miljögift det finns i tonfisk?). Jag var sugen på sallad och det kändes som ett enkelt och snabbt alternativ. Jag väljer alltid tonfisk i vatten, eftersom den olja man använder till tonfisk i konserv är olja av låg kvalitet. Det är bättre att i efterhand lägga till en god olivolja istället!


 


Jag vill passa på att slå ett slag för ekologisk broccoli (som vi också hunnit äta i helgen) - mycket högt näringsvärde och gott:


 



Läste i lördagens Göteborgs-Posten att sex av de tio vanligaste dödsorsakerna är relaterade till dålig kost (globalt sett). En debattör anser att skatten ska sänkas på nyttiga lunchmåltider. Det är en viktig och högst intressant fråga. För väldfärssjukdomarna härjar och någonstans behöver vi dra i nödbromsen. Det är tydligt att det inte räcker med bra kostråd för att folk ska välja nyttiga livsmedel och alternativ. Om man höjde skatten på läsk och godis, hade konsumtionen minskat då? Jag tror det. Om 1½ liter Coca Cola hade kostat 50 kronor kanske den inte hade lockat så mycket. Om lösgodis hade kostat 200 kronor kilot så hade vi nog köpt lite mindre?

I Sverige konsumerar vi 17 kilo godis per person och år - det är ju kopiöst mycket! Det skulle vara intressant att veta hur många kilon vi hade köpt om godiset kostade dubbelt så mycket. Vad tror du?


Ha en fin söndagkväll!




Av Linda Bryggman - 15 november 2011 20:39

Ägg äter jag varje dag, minst ett om dagen men ofta fler än så. Ägg är väldigt näringsrikt och är förpackat i en perfekt steril liten förpackning (skalet). Jag väljer alltid ekologiska ägg, dels för att de är mycket godare än ägg från burhöns men även för att det känns mer rättvist mot hönsen. Även näringsvärdet är högre i eko ägg jämfört med andra ägg. Till frukost äter jag alltid ett kokt ägg och ofta även som kvällsmål. Idag blev det ägg till middag, och ja jag kan väl hålla med om att detta kanske inte är världens mest spännande maträtt, men det var helt ok gott och mättande: stekt ägg med broccoli:


 


Melker åt samma uppsättning som jag men William åt lite ris till. Jag pratar ofta näringslära här hemma och idag visade de ett program (efter Bolibompa) om korvtillverkning (och ja, de hade i E 250   ) men de pratade även om protein och varför vi behöver det etc. Det var roligt att William redan hade koll på det, varför man behöver proteiner, han liksom fyllde i det de sa på tv. Det är min pojk det   !


Jag har även hunnit med att göra en plåt power bars ikväll - det doftar mums när man lagar det! Jag tog granola, blandade med koncentrerad ekologisk äpplejuice, äggvitor och tranbär. Knådade ihop det och tryckte ut det på bakplåtspapper. Sedan strödde jag över hela linfrön som jag tryckte ner lite i massan. In i ugnen ca 20 min på 175 grader. Smälte choklad och kokosolja under tiden som jag hällde över kakan när den var klar (samma som sist men om du inte läst det inlägget så kom det igen där).


Använde denna choklad och kokosolja:


 


Och resultatet:


 


Jättegott   !



Natti natti!

Av Linda Bryggman - 13 november 2011 21:07

Idag har vi varit hos våra goda vänner Daniel o Maria och de bjöd oss på lunch (lyx!), vi fick smaskig tonfisksallad med Wasaknäcke till det. Innan lunchen gick vi en långpromenad och det var så skönt och mums vad gott det är att äta när man har motionerat innan! Jag tycker det är viktigt att gå ut varje dag nu under den mörka perioden på året, för att få lite dagsljus, det gör mycket för välmåendet. Jag försöker gå ut varje dag, lunchpromenad när jag jobbar men under helgen går vi gärna längre rundor. Sedan går jag även en kvällspromenad, varje kväll. Då är det förvisso nattsvart ute men jag mår i alla fall så mycket bättre av att gå ut och röra på mig och få frisk luft. Att gå lunchpromenad gör också susen, jag blir alltid så mycket piggare och presterar bättre under resten av dagen. Jag känner ett starkt inre motstånd mot att sitta hela dagarna, jag bara måste få röra på mig. Är nästan som ett gift för mig,  men jag tänker att det är ett nyttigt "gift"   .


Har även hunnit med att laga en rejäl omgång glutenfri musli (se recept tidigare inlägg) idag, mmm vad god den är och mmm vad gott det doftar i huset när man lagar den! Den tar en stund att laga men ta er tiden, det är det lätt värt   


 


Jag lagade mycket denna gång, den tar ju slut så fort så det var lika bra. Denna musli äter jag till frukost under vardagmorgnarna, och jag håller mig mätt fram till lunch och magen mår så bra på denna! Glutenfritt är bra för alla, jag försöker ofta välja bort gluten och märker alltid skillnad på hur magen mår de dagar jag inte äter gluten, aldrig mår magen så fint som då!


Till middag gjorde vi pannkakor (recept inspirerat av Ulrika "Råsmart" Hoffer) - på rårismjöl, jyttemjöl och skrädmjöl, vaniljpulver (äkta, eko), havremjölk och många ägg. Gott och mättande (till skillnad från pannkakor gjorde på komjölk och vetemjöl - de mättar mindre bra).

Hallon och blåbär står på upptining samtidigt som jag steker pannkakorna.


 


Jag stekte pannkakorna i kallpressad kokosolja,så gott!



Ha en fin söndagkväll!



Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Träna glosor med Ovido