Ren näring

Senaste inläggen

Av Linda Bryggman - 16 september 2011 19:43


Jag vill gärna slå ett slag för den fantastiska kokosoljan. Jag har den i två varianter, en med smak och doft och en utan. Den med smak använder jag till kokosbollar (nyttiga sådana givetvis), att steka pannkakor i och i min hemlagade musli. Den utan smak använder jag till stekning. Den kallpressade kokosoljan smakar fantasktiskt gott av exotisk kokos! Förr gav man kostråd om att kokos skulle vara farligt, att det pga sitt innehåll av mättat fett skulle öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Numera vet man bättre. Kokosfett är rena hälsobomben! Vill dock påpeka att jag inte menar det hårt raffinerade kokosfettet som man hittar inslaget i foliepapper i mejeridisken i många affärer. Jag köper min kokosolja i hälsokosten, men det finns även bra varianter i livsmedelsaffärerna. Fördelarna med kokosoljan är att den är optimal att steka/baka/poppa popcorn/fritera i eftersom den är så värmetålig. Kokosfett höjer vårt goda kolesterol och lagras inte gärna som fett utan används istället som energi i muskler och lever. Kokosfett mättar väldigt bra, man överäter inte gärna när man äter en rätt innehållande kokos. Kokosfett består till största del av laurinsyra. Vet du var mer laurinsyra finns? Jo, i bröstmjölk – för att stärka och skydda det lilla barnets hälsa. Det finns helt enkelt många anledningar till att äta kokosfett, eller hur?

Av Linda Bryggman - 15 september 2011 19:39

Idag blev det Thaigryta till middag här hemma med kyckling och massor av grönsaker. Jag stekte kyckling i kokosfett och kryddade med röd currypasta, fisksås och tamarisoja. Sedan i med paprika i olika färger, morot, röd lök och broccoli. En burk kokosmjölk, lite vatten och så kryddade jag med mer tamarisoja, honung och salt och peppar. Sedan åt vi grytan tillsammans med ris. Man kan höja näringsvärdet ytterligare genom att istället äta quinoa till men vi åt ris idag. Såhär såg resultatet ut (smakade jättegott!):



  


Efter att vi hade mumsat i oss detta så blev vi sugna på hemgjord mango/hallonglass, så jag hällde frusen mango och frusna hallon i matberedaren. Några matskedar proteinpulver med vaniljsmak och så några matskedar mandelsmör samt lite agavesirap för extra sötma. Körde järnet med matberedaren (använde kniven) och hällde i lite vatten under tiden. Efter en stund var det mjukglasskonsistens, och gissa hur gott detta var?!?! Alldeles supermumsigt!! Glass med massor av vitaminer och antioxidanter samt bra fett - det är grejer det   


 


Testa du också, jag lovar skålarna blir tomma   !

Av Linda Bryggman - 14 september 2011 18:08

Jag försöker alltid köpa ekologiskt, i den utsträckning det går. Detta för att undvika rester av bekämpningsmedel och underliga tillsatsämnen, men också för att näringsinnehållet är större i ekologiska livsmedel jämfört med icke-ekologiska livsmedel. Det blir lite dyrare, visst, men för mig är det lätt värt det! Och många gånger känner jag skillnad på smaken. Till exempel paprika, potatis, bananer, äpplen, kyckling osv. Det ekologiska alternativet ÄR godare, tro mig! Och tänk vad mycket bekämpningsmedelsrester och e-nummer vi besparar oss genom att köpa ekologiskt. Det blir ju stora mängder över tid. Vem vet vad alla dessa gifter och tillsatser gör i våra kroppar? Jag kan inte styra över vad mina barn äter i skolan och på dagis, men jag kan själv bestämma vad jag handlar hem från affären. Och då blir valet så gott som alltid ekologiskt, om jag kan bidra till att mina små troll får i sig mindre gift och mer näring så gör jag det, alla gånger!

Av Linda Bryggman - 13 september 2011 21:31

Nu har jag varit på bodypump med min kära vän Ulrika, det var superskönt att få träna av sig lite! När jag kom hem komponerade jag ihop en smoothie som snarare blev en glass, jag fick äta med sked    Bananerna var slut (ja det fanns en halv kvar som min kära lilla son hade lämnat kvar), så jag sötade med mango istället. Jag hade i trädgårdsbär, blåbär, mango, spenat, granatäpplejuicekoncentrat, mandlar, proteinpulver, linfröolja och havremjölk. Det blev mums! Nu har jag även kokat ägg så att jag har till imorgon bitti, jag gör alltid så, kokar ett gäng ägg så att det räcker i några dagar. Så bra att ha i kylen till frukost/mellanmål eller kvällsmål.

Jag har även plockat fram några påsar ekologiskt grönt te som jag ska ta med mig till jobbet imorgon. Idag hade jag faktiskt huvudvärk, vet inte om det beror på kaffestoppet eller något annat. Men nu har det gått över, träningen hjälpte till tror jag.

Nu duschen och sen sängen! Sussa sött alla   

Av Linda Bryggman - 12 september 2011 17:24

Jag har valt att undvika komjölksprodukter, från början var anledningen att min yngste son fick en massa eksem när han åt eller drack komjölksprodukter. Sedan när jag har insett att jag mår mycket bättre utan komjölk även jag så har inte valet varit så svårt vad gäller att ha det i kosten eller inte.

Att vi skulle få brist på kalcium om vi undviker komjölk tror jag inte, eftersom vi är det land i världen som har mest benskörhet, och samtidigt tillhör vi de länder som har högst intag av komjölksprodukter. Det är snarare balansen kalcium-magnesium-d-vitamin som är viktigt. Har man inte tillräckligt med d-vitamin i blodet så tas ändå inget kalcium upp, hur mycket kalciumberikad komjölk man än dricker.

Vi dricker för övrigt kalciumberikad havremjölk här hemma, den varianten finns ju också. Och mycket spenat, nötter och frön. Det borde räcka för att vi ska få i oss tillräckligt av både kalcium och magnesium. D-vitamin däremot äter vi som tillskott. Tidigare år har barnen fått d-droppar, men den de rekommenderar från BVC innehåller ett konserveringsmedel som jag är skeptisk till så jag har istället köpt Disney’s d-droppar (helt utan konserveringsmedel). De verkar dock vara slut överallt just nu, så därför har jag istället öppnat d-vitamin kapslar och blandat det i smoothien till barnen.


I början, när vi plockade bort mjölken, var det lite knepigt att lösa vardagen UTAN någon som helst mjölk. Jag var van att ha grädde i köttfärssåsen, creme fraiche på laxen i ugnen, och självklart mjölk i glasen till barnen. Så jag ska villigt erkänna att det var en övergångstid där vi åt ganska ensidigt. Vi var så vana att äta mjölkprodukter. Men nu, nu har vi vant oss av med det. Jag har kommit fram till att man inte måste ha sås till allting. Det är också en vanesak, man tänker att självklart måste vi ha sås till maten. Men det måste man inte! Numera gör jag lax i folie i ugnen med citron o kryddor, och där bildas tillräckligt med ”sås” för att maten sedan inte ska bli torr att tugga. Om vi ändå vill ha något extra på potatisen, så använder vi citronolivolja. Och köttfärssåsen blir precis lika bra utan grädde, ja nästan godare skulle jag vilja säga! Och barnen kan ju självklart dricka vatten till maten. Man hittar sina lösningar längs vägen när man väljer ett komjölksfritt liv, det gör du också om du väljer den vägen!

Av Linda Bryggman - 12 september 2011 17:19

Att fundera ut vad som ska ätas till middag, och sedan stå o laga det – det är en utmaning för de allra flesta småbarnsföräldrar. Fantasin tryter, likaså orken och inspirationen. Barnen är kanske så hungriga att de bara MÅSTE få i sig någonting på momangen, de klarar kanske inte av att vänta de 30 (eller mer) minuter det tar att få fram middagen på bordet. Jag brukar försöka lösa det genom att 1. Ge dem vatten att dricka, fyller ut magen lite grann 2. Ge dem någon frukt eller grönsaker skurna i stavar/bitar. Sen kan det ju vara bra att göra mycket mat på en gång så kan man äta resterna till middag dagen därpå, så sparar man lite tid på det.

Om man har lust att göra långkok så kanske man ska spara det till helgen när man har lite mer tid till förfogande. Vi vill inte att barnens blodsocker ska dala allt för mycket – det resulterar lätt i en orgie av gnäll och tårar = inte kul.

Tipsa gärna hur ni löser stunden innan middagen   



Te

Av Linda Bryggman - 11 september 2011 20:36

Te


Nu  när jag har slutat dricka kaffe så dricker jag mest grönt och vitt te istället. Var på hälsokosten häromdagen och inhandlade ett väldigt gott vitt te med smak av hallon, köpte även ett grönt te med smak av ginseng. Har inte hunnit smaka på det sistnämnda men när jag gör det så lovar jag att berätta om det var värt pengarna. Jag väljer alltid ekologiskt te, eftersom te är känt för att besprutas hårt. Till kvällen dricker jag alltid rött te, har en favorit som smakar blåbär. Jag kan knappt gå o lägga mig om jag inte har fått dricka min kopp rött te på kvällen, den hör liksom till.

Te är väldigt antioxidantrikt och värmer gott, speciellt nu när hösten kommer. Vilket är ditt favoritte – tipsa gärna!


I helgen har vi varit mest inne eftersom vår yngste kille har höstblåsor med feber. Så då har jag passat på att laga en del juicer; jag tog morötter, apelsiner och smaksatte med citron. Mmmm, mycket gott - och väldigt antioxidantrikt! William slurpade i sig två stora glas, det var ett gott betyg det!


Ha en fin söndagkväll!

Av Linda Bryggman - 10 september 2011 13:03

Jag har alltid älskat kaffe och inte alls velat lyssna på dem som säger att det inte skulle vara hälsosamt. Till den som har påstått det så har jag alltid kunnat referera till någon av de otaliga studier som finns som visar att kaffe faktiskt kan vara bra för oss!

Men innerst inne har jag ändå vetat att jag en dag kommer att sluta. Det är liksom ett steg i mitt annars så hälsosamma liv. Det passar inte in att dricka baljvis med kaffe när jag i övrigt försöker äta så näringsrikt som möjligt. För man vet att kaffe hämmar upptaget av flera mineraler. Dessutom är ju koffein beroendeframkallande. Och jag vill känna hur det känns att inte vara slav under koffeinet, ett tag eller för alltid, det vet jag inte ännu.

Så, förra helgen tog jag det stora beslutet, att nästkommande helg, då börjar mitt kaffefria liv. Jag har nu under veckan som gått trappat ner, från att ha druckit 2-3 koppar om dagen till att dricka en pyttteliten kopp. Och igår var min första helt kaffefria dag!  Och det gick faktist bra, lite huvudvärk bara. Det har varit värre med huvudvärken de dagar jag har druckit pyttelite kaffe. Nu ska jag hålla mig till grönt, vitt och rött te. Vi får se hur det går för mig, följ bloggen så får du veta   


Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Träna glosor med Ovido