Ren näring

Alla inlägg den 8 februari 2012

Av Linda Bryggman - 8 februari 2012 20:44

För en tid sedan pratade min vän Ulrika om en speciell honung som skulle vara någonting extra, den kallades Manukahonung och hon hade redan köpt på sig några burkar. Jag förstod inte Manukahonungens storhet då, men nu har däremot poletten trillat ner. Detta fanns att läsa i Göteborgs posten förra veckan:


 


Minitext jag vet, men där står i alla fall att man har upptäckt att denna Manukahonung kan slå ut antibiotikaresistenta bakterier! Detta är ju helt fantastiskt och jag undrar varför det bara blev en liten notis om det hela? Jag är imponerad över att Manukahonung kan slå ut en bakterie som orsakar halsfluss och blodförgiftning, bakterier som inte ens antibiotika alltid kan rå på. Men det verkar som att flera ändå har läst denna nyhet, för nu är det tomt på Manukahonung i de flesta webshoppar, jag som skulle shoppa mig en burk! Nåja, jag får hoppas att de fyller på sina lager snart!

Det är ett så spännande område - många är idag antibiotikaresistenta vilket betyder att antibiotika inte biter när de blir sjuka. Då finns det bl a denna honung, men även kollodialt silver, som tar kål på många bakterier.


Min kollega Josabeth (den bittra blondinen, som bloggar här: http://bitterblondin.se/, tipsade mig om en kräm (EMS salva) med kollodialt silver, MSM och emuolja - en helt naturlig kräm utan en massa konstiga ämnen som ska vara bra vid hudproblem. Jag får lite eksem i bl a ansiktet nu och då och tänkte testa om denna hjälper (jag tycker inte att Hydrocortison hjälper särkilt bra, dessutom tunnar det bara ut huden). Krämen känns väldigt lätt och jag har nu smörjt med den två kvällar i rad och hoppat över cortisonet och hittills känns det mycket bra! Jag har även smörjt Melkers eksem, gillar inte att använda cortison på honom.



I helgen testade jag att göra smoothie med kokosvatten, det blev en mycket god smoothie!


 


 


Jag mixade:

1 avocado

1 banan

½ paket frysta blåbär

½ paket frysta jordgubbar

7 bitar fryst spenat

4 ägg

3 msk kokosolja (Cocosa, som alltid)

12 mandlar

ca 2 dl kokosvatten

vatten


Mums! Rekommenderar er att testa kokosvatten, fungerar även jättebra som törstsläckare, speciellt efter träning! Jag köpte mitt kokosvatten på Life hälsokost.


Igår gjorde jag kycklingsoppa till middag, värmande och gott såhär mitt i vintern. Jag använder aldrig fond eller buljong, de innehåller ofta skumma tillsatser och transfetter. Jag kryddar istället med örtkryddan Herbamare, peppar och hela vitpepparkorn, kryddpepparkorn och nejlikor. Denna gång hade jag även i lite timjan. Soppan gjorde jag på potatis, morötter och purjolök samt kyckling. Enkelt och gott, och ett plus är att man kan göra mycket soppa på en gång, så att det räcker till dagen efter också   !


 


Vi åt mumsig galiamelon till efterrätt, ja jag fick i alla fall smaka en liten flisa, resten åt barnen upp.


 


Ha en fin kväll!

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards