Ren näring

Alla inlägg den 28 januari 2012

Av Linda Bryggman - 28 januari 2012 16:07

Man ska inte äta för mycket fruktos, det vet jag. Men när den kommer förpackad i en ekologisk apelsin i januari, då är det svårt att låta bli. De är så goda nu! Och det är ju faktiskt inte bara fruktos i dem, det är också vitaminer, anitoxidanter och fibrer. I morse gick vi loss på dessa (ja det blev några över   ):


 


Läste ni detta angående nypon häromdagen:


http://svt.se/2.108068/1.2686242/nypon_sanker_blodtryck


Där står att man i en studie vid Lunds universitet sett att nypon har en skyddande effekt på hjärtat (pga att det sänker blodtryck och blodfetter). Nypon har många fina egenskaper, men jag undrar varför de gav sockrad nyponsoppa till försökspersonerna när de gjorde studien? Det är ju inte särkilt förvånande att de inte kunde mäta vare sig någon viktminskning eller lägre blodsocker hos dem som drack nypondrycken. Jag brukar hälla nyponpulver i mina smoothies ibland, och då använder jag nyponpulver från ecoop.se. Jag kan bara hoppas att vitaminerna inte har torkat bort under torkningsprocessen, detta är lite klurigt vad gäller de flesta "super foods" i form av pulver.

Ofta används väldigt höga temperaturer när man torkar bär etc., vilket riskerar förstöra de nyttiga ämnena. Men när jag doftar på mitt nyponpulver så känner jag tydligt doften av nypon - jag hoppas att det är ett tecken på att de flesta nyttigheterna finns kvar.


Hoppas ni har en mysig lördag!

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards