Ren näring

Alla inlägg den 20 januari 2012

Av Linda Bryggman - 20 januari 2012 16:57

Min fredagsvana trogen så gjorde jag "kokosbollar" idag igen, men jag sätter kokosbollar inom citationstecken eftersom det är mer passande att kalla dem nötbollar, just idag i alla fall. De blev extra goda idag, denna gång hade jag i en liiiten nypa havssalt och det var pricken på i! Jag hällde följande i matberedaren:


1 dl mandlar

½ dl cashewnötter

½ dl pistagenötter

3 matskedar kokosolja (Cocosa - med smak o doft bibehållen)

½ dl kokosflingor

2 msk kakao (ekologisk, fin kvalitet)

ca 10 torkade dadlar

liten nypa havssalt


Allt ekologiskt och självklart är alla nötter naturella. När allt blivit till en fin massa hällde jag i en skvätt vatten i matberedaren och körde några varv till, då blir de perfekt att rulla bollar av!


 


 


 


De är väldigt goda, och ger mig massor med vitaminer, mineraler och antioxidanter samt fett av hög kvalitet! Sen kanske de inte ser såååå aptitliga ut, jag menar man behöver ju inte ha världens mest utvecklade fantasi för att tycka att  de där bollarna liknar... ja ni vet   


Såg ni förresten programmet "Debatt" som gick nu i veckan, på Svt? De diskuterade LCHF, och där fanns både förespråkare och motståndare till dieten. Själv är jag ingen förespråkare för LCHF, speciellt inte den mest strikta varianten. Men det är alltid roligt och intressant att titta på debatter! Både förespråkare och motståndare - lika saliga på sin egen tro. Och just salig på sin egen tro måste man ju får vara men jag tycker också att det är viktigt att ha ett öppet sinne och hela tiden kunna ta in ny information. Det som gäller idag behöver ju inte gälla imorgon. Bara för att man blir smal och får bra värden av en kost idag behöver inte betyda att det är det ultimata sättet att äta, i alla fall inte om man tänker långsiktigt.

Nej jag tror på kolhydrater, av god kvalitet och i rätt mängd!


Må så gott och ha en riktigt mysig fredag   !

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards