Ren näring

Alla inlägg den 14 januari 2012

Av Linda Bryggman - 14 januari 2012 10:25

Tänkte skriva ett lite positivare inlägg också - min syster med barn kommer nämligen och hälsar på oss idag och det är roligt   ! Jag tänkte börja med att "lura" med dem på en tur i skogen för att äta en picknick i solen - härligt en solig dag som denna. Jag kunde nästan känna lite vårkänslor i morse när jag gick ut för att hämta tidningen, och våren är ju faktiskt inte allt för långt borta nu (man ska tänka positivt   ).


Gårdagen började vi med grön smoothie, gott och närande.



 


Jag tog bladspenat, jordgubbar, 1 liten banan, ägg, kokosolja och vatten och körde i mixern. Alla drack gladeligen ett stort glas.


Vi blev sugna på kokosbollar till mellis, jag körde mandlar, cashewnötter, torkade aprikoser, kokosolja (den med smak - Cocosa som alltid), kakao och kokosflingor i matberedaren. Droppade i lite vatten på slutet och formade sedan till bollar som jag rullade i kokosflingor. Gott!


 



Till middag ville vi ha fisk så jag gjorde glutenfri panerad torsk. Jag panerade torskfiléerna i ägg och majsströ och stekte sedan i kokosolja (den utan smak - Cocosa även här). De blev gyllengula och väldigt fina, och goda också! Vi åt med potatis och broccoli & haricot verts, citron och en klick majonnäs.


 


Hoppas ni får en fin dag i solen   !

Av Linda Bryggman - 14 januari 2012 10:10

Igår kunde man läsa i Svenska Dagbladet om en ny studie som visar på ökad risk för cancer, i detta fall speciellt bukspottskörtelcancer när man äter korv och processat kött som innehåller natriumnitrat, dvs E250. Jag har skrivit om denna eländiga tillsats tidigare:


http://rennaring.bloggplatsen.se/2011/11/04/6593070-e-250-en-tillsats-att-undvika/



Gör er själva och er familj en stor tjänst genom att utesluta dessa produkter ur er kost. Jag känner en oerhört stor frustration över att våra barn serveras korv flera gånger i veckan på skola och dagis och jag kan inte göra något åt det. Livsmedelsverket säger att de inte kommer ändra sina rekommendationer pga en enda studie. Jag undrar hur många studier de behöver för att avråda befolkningen från att äta dessa natriumnitritstinna produkter? Varför ska de ens finnas? Det finns flera tidigare studier som också pekar på ökad risk för cancer vid intag av korvprodukter!


Nu går jag igång igen men jag blir så fruktansvärt upprörd över att våra barn ska serveras sådan s-k-i-t och de kan inget säga till sitt försvar, för de vet inte och de förstår inte just för att de är små barn och ska kunna vara trygga i att den mat de får är bra för dem. Det är vi vuxna som ska föra barnens talan men när inte ens sådana här studier räcker för att Livsmedelsverket ska reagera så blir jag orolig på riktigt.

Vad tycker ni att vi ska göra? Jag känner mig uppgiven just nu   .


Läs hela artikeln här:


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varmkorv-och-pastej-okar-cancerrisk_6769139.svd#after-ad

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards