Ren näring

Alla inlägg den 7 januari 2012

Av Linda Bryggman - 7 januari 2012 23:10

Jag vill tipsa om dokumentärfilmen "Underkastelsen" av Stefan Jarl, en film om alla de hundratals kemikalier vi utsätts för i vår dagliga miljö och vad de kan ha för effekt. Jag såg precis dokumentären på svt play, den sändes igår men jag missade den då. Det är en skrämmande dokumentär men väldigt viktig, varje dag utsätts vi för massor av kemikalier och ingen kan med säkerhet säga vilka effekterna kan bli. Redan på fosterstadiet utsätts våra små barn och sedan fyller vi barnrummen med plastleksaker som utsöndrar ämnen som är direkt hormonstörande. Usch, jag vill gå o röja i barnens rum med en gång, och spara endast trä- och metall-leksaker.

En annan sak jag tänker på är hur viktigt det är att äta ekologisk mat, gör man det så besparar man sig en hel del kemikalier.


Missa inte dokumentären!


http://svtplay.se/v/2669420/dokumentarfilm/underkastelsen

Av Linda Bryggman - 7 januari 2012 19:58

Igår blev vi lyxigt nog bjudna på middag hos Johans bror med familj, och det var bl a turkiskt som stod på menyn. Till förrätt fick vi en avocado/laxröra serverad i en avocadohalva. Denna förrätt var väldigt fräsch och god, och helt gluten- och mjölkfri = me like   !


 


Till varmrätt var det turkiskt tema; kycklingspett med en suveränt god sallad gjord på risinipasta, gurka, paprika, vitlök mm. Till detta fick vi en turkisk tzatziki, jättegod den med!


 



Idag har vi ätit räkor till middag, vi tog räkor, ägg och grönsaker och gjorde egna räkmackor på rågkusar (surdegsbakat rågbröd). Man kan ju hoppa över brödet om man vill slippa gluten. Mjölkfritt körde vi, vi såsade till med majonnäs och det är ju helt mjökfritt.





Idag var jag och handlade färsk bladspenat så imorgon blir det gröna smoothies till frukost igen. Har ni testat det än   ? Om inte så rekommenderar jag det varmt, gröna smoothies passar perfekt om man vill köra en detox - och det kan kroppen behöva såhär efter alla helger och allt gottande. Och även om man inte vill köra just en detox, så är det ren och skär näring man får i sig när man dricker gröna smoothies - och det vill vi ju alla ha i oss, eller hur?

Här är ett recept: http://rennaring.bloggplatsen.se/2011/12/25/6937497-mera-gront/


Ha en fin lördagkväll!

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards