Ren näring

Alla inlägg den 3 januari 2012

Av Linda Bryggman - 3 januari 2012 23:29

Det har blivit mycket av det goda under jul och nyårshelgen och nu tycker jag att det är skönt att återgå till bättre vanor igen. Jag försöker alltid hålla ett nyttigt grundtänk men visst blir det avvikelser under storhelger och ledigheter, så är det absolut. Och det är skönt och gott att äta vad man har lust med, men det är lika skönt att återgå till det normala och det som kroppen mår allra bäst av!  Vi har druckit många supersmoothies de senaste dagarna och på fredag ska vi käka räkor och ägg till frukost igen - riktig stenålderskost med andra ord.

Men... vet ni vad jag mera har gjort?! Jo, jag har tagit mig ett återfall, på kaffe! Och ack vad gott det ändå är   !

Jag har, efter ett kaffeuppehåll på 4 månader gjort en avvägning om jag tycker det är värt det, att inte dricka kaffe? För jag tycker ju att kaffe är gott, inget snack om saken. Och sedan jag insåg att jag inte kan dricka så mycket grönt eller vitt te (får ont i magen) så kände jag att nej, det är inte värt det! Så nu dricker jag en liten (ja alltså liten och liten men iaf inte en stor balja) kopp kaffe varje morgon. Och det är så GOTT!


Igår gjorde jag en stor sats glutenfri musli, ett jätteenkelt och gott recept:


1 paket ren havreflingor (jag använde Sempers)

massor med kokosflingor (jag tog ca 4 dl)

2 påsar hackade mandlar


Blandade detta, hällde det i en långpanna och ringlade över lite agavesirap, rörde om och sedan in i ugnen. Under rostningstiden vände jag runt muslin på plåten några gånger.

Sedan när muslin var färdig blandade jag i:


1 ½ dl hela linfrön

2 dl pumpakärnor

2 dl russin



Åt denna ljummen med havremjölk = mycket gott! Och glutenfritt = gott för magen!


 



Igår åt vi min favorit (som jag har längtat efter alla julrätter), nämligen ugnsrostade rotfrukter och kyckling samt sambal oelek (min nya favoritkrydda/sås). Jag tog sötpotatis, morötter, potatis, röd lök och broccoli och kryddade med lite salt, peppar och timjan.  Detta är omöjligt att tröttna på (om man frågar mig   ).

Ursäkta den dåliga bildkvaliteten, men här får ni i alla fall en hint om hur middagen såg ut:


 


Må så gott  !

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards