Ren näring

Direktlänk till inlägg 8 januari 2012

Morgonstund har guld i mund

Av Linda Bryggman - 8 januari 2012 11:49

Idag gick jag upp lite tidigare än vad jag har gjort under den senaste veckan, måste försöka komma in i vardagsrytmen igen eftersom det nalkas jobb igen imorgon efter en ganska lång julledighet. Vi började dagen med en näringsbomb till smoothie, idag gjorde jag den på:


Kokosolja (Cocosa - den utan smak o doft), några rejäla klickar

1 banan

1 dl havtorn

1 ask frysta jordgubbar

2 påsar babyspenat á 70 gram

6 ägg

vatten


 


Alla drack ett stort glas var och jag behövde inte tjata en enda gång på barnen att de skulle dricka upp, det ser jag som ett gott betyg   !


 


Måste säga att smoothien blev extra god med just jordgubbar, kommer garanterat göra denna igen!


Ett perfekt sätt att få i sig bra fett och protein samt massor av vitaminer, mineraler och antioxidanter   .


Ha en fin söndag!



 
 
Ingen bild

Hanna V

8 januari 2012 12:41

Hej!
Mitt nyårslöfte denna gång är ett hälsosammare liv, och inte bara mitt utan hela familjens!Din blogg inspirerar till det!
En fråga: var får du tag på havtorn? Köper du i affär?
Jag har ju kämpat med smoothies och att få Moa att dricka dem sedan du tipsade om dem i våras.VARJE dag gjorde jag en till mig själv, och hon vägrade smaka. MEN nu i höstas började hon bli lite frågvis, och varje ggn jag gjorde smoothie så frågade hon vad jag gör: en dag svarade jag GLASSdricka. (Hon ÄLSKAR glass) och då ville hon smaka...och tyckte det var gott. Rejält med jordgubbar så tar de över smaken, och jag får faktiskt i henne lite nyttigheter!Sen är de lite undrande när vi på dagis pratar om att vi ska hem och dricka glassdricka!=) TACK för tipset!
kram

Linda Bryggman

9 januari 2012 09:09

Hej Hanna!
Jätteroligt att du följer min blogg :-)!
Havtorn köper jag i affären (Coop Forum men det finns i de flesta affärer) - finns i frysdisken.
Vad roligt att Moa har börjat dricka "glassdricka" - ja man får ta till vissa knep för att få dem att dricka - vi kallar gröna smoothies för dunderhonung =)!
Gott nytt år och hälsa familjen!
Många kramar/Linda

 
Ingen bild

Jennie

8 januari 2012 22:45

Efter att ha läst om dina gröna smoothies börjar jag bli lite sugen på att äntligen prova på att göra en själv. Köpte spenat och havtorn (utblandat med gojibär, blåbär och annat -hette "supermix") idag när jag var och handlade men vart får du tag i den där kokosoljan?

Linda Bryggman

9 januari 2012 09:13

Hej Jennie - jättekul att du ska testa grön smoothie, suveränt med näring där! Kokosolja köper jag från Life hälsokost, av märket "Cocosa", det finns en med smak och en utan, jag har båda men i just smoothie använder jag den utan kokossmak. Den varianten med kokossmak är underbar att ha i kokosbollar och annat godis.
Jag har även sett att Kung Markatta har kokosolja, och Renée Voltaire, men då är det med bibehållen smak och den kan ge en lite speciell smak just i gröna smoothies. Kokosolja är ett mättat fett och är hårt i rumstemperatur, smälter vid ca 25 grader dock.

Lycka till =)!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards