Ren näring

Direktlänk till inlägg 7 januari 2012

Turkisk mat och lite räkor

Av Linda Bryggman - 7 januari 2012 19:58

Igår blev vi lyxigt nog bjudna på middag hos Johans bror med familj, och det var bl a turkiskt som stod på menyn. Till förrätt fick vi en avocado/laxröra serverad i en avocadohalva. Denna förrätt var väldigt fräsch och god, och helt gluten- och mjölkfri = me like   !


 


Till varmrätt var det turkiskt tema; kycklingspett med en suveränt god sallad gjord på risinipasta, gurka, paprika, vitlök mm. Till detta fick vi en turkisk tzatziki, jättegod den med!


 



Idag har vi ätit räkor till middag, vi tog räkor, ägg och grönsaker och gjorde egna räkmackor på rågkusar (surdegsbakat rågbröd). Man kan ju hoppa över brödet om man vill slippa gluten. Mjölkfritt körde vi, vi såsade till med majonnäs och det är ju helt mjökfritt.





Idag var jag och handlade färsk bladspenat så imorgon blir det gröna smoothies till frukost igen. Har ni testat det än   ? Om inte så rekommenderar jag det varmt, gröna smoothies passar perfekt om man vill köra en detox - och det kan kroppen behöva såhär efter alla helger och allt gottande. Och även om man inte vill köra just en detox, så är det ren och skär näring man får i sig när man dricker gröna smoothies - och det vill vi ju alla ha i oss, eller hur?

Här är ett recept: http://rennaring.bloggplatsen.se/2011/12/25/6937497-mera-gront/


Ha en fin lördagkväll!

 
 
Ingen bild

Marie

7 januari 2012 20:38

Hur många portioner blir den smoothien?

Linda Bryggman

7 januari 2012 23:25

Det blir en fylld mixerkanna (min kanna är 1½ liter) så det blir mer en ett stort glas per person (räknat på 4 personer). Så gör du bara till dig själv kan det bli väl mycket att dricka, hälften borde räcka då :-)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards