Ren näring

Alla inlägg den 22 december 2011

Av Linda Bryggman - 22 december 2011 16:37

Gårdagen började vi med en grön näringspimpad smoothie. Den blev god, lite syrlig och väldigt lättdrucken. Jag mixade samman:


Två påsar babyspenat (á 70 g styck)

3 ekologiska ägg

1 avocado

2 rejäla klickar kokosolja (den utan smak o doft, ekologiska Cocosa från Life hälsokost)

½ paket frysta hallon

drygt 1 dl fryst mango

vatten


Mixade en stund och sedan drack vi grön ren näring. Jag blev lite förvånad men även barnen drack, William sa att han ville bli stark (jag jämförde smoothien med Bamses dunderhonung   )!


   


För övrigt så fortsätter jag i stenålderskosttänket, dels för att jag för någon vecka sedan var hos doktorn och fick några prover tagna vilket senare visade att jag hade en begynnande B12 brist. B12 finns i animaliska produkter och jag är ju inte den som gärna sätter tänderna i en biff så det kan vara en av orsakerna till att jag börjar få brist. Jag äter för lite kött helt enkelt. Nu styrs inte inlagring av B12 endast av det som finns i födan (man behöver bl a ha en så kallad inre faktor som tar upp vitaminet också). Men jag ska i alla fall göra ett försök att nu, efter ungefär 15 år, börja äta mer kött. Jag har ätit köttfärs i liten utsträckning sedan 2009 när jag var gravid med Melker, men nu är mitt mål att även "lära" mig att äta helt kött. Vi får se hur det går, jag känner mig ju som en rookie vad gäller att tillaga helt kött. Men det är kul med nya utmaningar! Dock är jag kräsen med vilket kött jag väljer, det är vilt och/eller KRAV märkt kött som gäller, inget annat. Och absolut inte korv och andra charkprodukter! Det är skillnad på kött och kött, det är viktigt att komma ihåg! Vilt har levt i skogen hela sitt liv och ätit den föda den är anpassad för att äta, KRAV djur har fått vistas ute och fått äta den föda den är anpassad för att äta. Det är skillnad på näringsinnehållet i det köttet jämfört med djur som stått inträngda i en ladugård hela sitt liv och ätit föda som den inte är biologiskt anpassad för att äta. Det blir ett kött med mindre bra egenskaper och när vi äter det så får vi i oss ämnen som är mindre bra för oss.

Det bästa hade ju varit att äta lever, den bästa källan till  både järn och B12. Men det får jag ta lite längre fram, för hur tillagar man lever och sedan förmår sig att äta det? Min svärfar jagar ju älg och de brukar äta lever så kanske passar jag på om jag skulle bli bjuden på viltmiddag   .


Igår åt jag köttfärssås och sallad till lunch, gott och mättande.


 



Nu ska vi laga nyttigt julgodis!


Ha en mysig kväll   

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards