Ren näring

Direktlänk till inlägg 19 december 2011

Stenåldersmat

Av Linda Bryggman - 19 december 2011 19:55

I helgen åt vi en del mat som passar inom ramarna för så kallad stenålderskost. Om alla åt stenålderkost så skulle vi vara helt befriade från välfärdssjukdomar, det kan jag garantera. Stenålderskost är mat vi är anpassade för att äta, såsom gräsbetat kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker, nötter, bär och lite frukt. Inga mejeriprodukter (och dem vill vi ju väldigt gärna slippa efter gårdagens artikel i SvD), sädesslag eller socker.


Vi har ätit mycket räkor i helgen, både som frukost och kvällsmål. Nu gillar även Melker räkor, när han kom på att man kan pressa citron över dem så då började det slinka ner en hel massa räkor. I morse åt han ägg och räkor till frukost, så han är en riktigt stenålderskostare han. Han vill inte ha havregrynsgröt eller smörgås, nej bara protein och fett duger åt honom   !


 


I lördags gjorde jag ekologiska köttfärssbiffar (KRAV köttfärs, lök, ägg, lite havregryn och salt o peppar) som jag stekte i kokosolja (den utan smak fast INTE den som finns inslaget i cellofanpapper i mejeridiskarna, jag köper min från hälsokost). Det är helt super att steka i kokosolja, den tål höga temperaturer och det bränner inte fast i pannan.

Vi åt våra köttfärsbiffar med ugnsrostade rotfrukter och grönsaker. Ingen saknar sås, vi har vant oss av med att äta det. Däremot brukar jag o Johan äta Sambal Oelek till (jag tar kanske en halv matsked medan Johan tar en stor slev   ) som blir jättegott till - sätter lite sting på det hela.



Jag är även väldigt förtjust i omelett, så himla lätt att göra och så himla gott tillsammans med en god sallad. Och man blir så mätt och magen mår bra.

Det gömmer sig faktiskt en omelett under detta, tro det eller ej   


 



Ha en fin måndagkväll!

 
 
Ingen bild

Marie

19 december 2011 20:40

Mmmm vad gott! Är pepparkakor också stenåldersmat? ;)

Kram

Linda Bryggman

20 december 2011 08:34

Haha, det vore nåt det ;-)

 
Ingen bild

Jana

19 december 2011 21:38

Men har du börjat äta kött mittiallt??!!! Då blir det till att tokgrilla hamburgare i sommar :)

Linda Bryggman

20 december 2011 08:33

Ja, det har jag, ska man vara stenålders så måste man det ;-) Klart det blir hamburgare i sommar, fast utan bröd då såklart ;)

 
Ingen bild

Hanna

20 december 2011 21:38

Hur är det med Keson då? Vill minnas att du åt lass av detta på vår Dancing Queen-tid! =)>
KRAM

Linda Bryggman

22 december 2011 09:45

Keso är också en mjölkprodukt så jag undviker även det. Man lär så länge man lever ;-)
Vad roligt att du kommer ihåg det =)
Kram tillbaka!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards