Ren näring

Alla inlägg den 11 december 2011

Av Linda Bryggman - 11 december 2011 15:08

Som sagt så åt vi räkor till frukost i fredags, jag tycker att vi äter räkor allt för sällan och när vi väl gör det så är det oftast förknippat med kalas eller fredagsmys. Nu vill jag ändra på detta så därför skalade jag 1 kg räkor i fredagsmorse som vi sedan åt med äggröra och coctailtomater. Väldigt näringsrikt och gott! Jag åt upp allt på tallriken förutom majonnäsen, den kunde vi ha skippat helt. Barnen var inte lika övertygade om att räkor är frukostmat men de åt några stycken i alla fall - övning ger färdighet   !


 


Vi har även festat till på gröna drinkar i helgen, både igår och idag. Detta får jag erkänna är lite hard core, men ack sicken näringsbomb! Inget för dem som rynkar på näsan när det vankas sallad - men jag som älskar sallad har inte svårt att få i mig detta. Blandad sallad (jag tog två påsar, en ruccolamix och en bladspenat) och en citron samt lite vatten.


 


Här är resultatet. Jag och Johan drack varsitt stort glas, jag provade inte ens låta barnen smaka på detta - det vet jag att är för mycket begärt av dem, att de skulle dricka denna drink   .


 


Gröna bladgrönsaker är väldigt näringsrikt och något vi borde äta varje dag. Om man vill göra det lätt för sig och få i sig en större mängd på en gång så är denna drink ett smart val. Extra bra är att bladgrönsakerna blir helt söndermixade i mixern vilket gör det lättare för kroppen att ta upp näringen.


För att väga upp till allt detta nyttiga gjorde vi även lite julgodis igår. Vi rostade hasselnötter och mandlar i en torr stekpanna och gjorde sedan vårt bästa för att gnugga bort skalen.


 


Sedan smälte vi mörk choklad som vi doppade nötterna i och ställde sedan svalt. Meningen var att det skulle bli trillingnötter men det blev nog mer multinötter! Vi testade även att blanda i cashewnötter och russin i några. Blev jättegott!


 


Ha en fin söndag!

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards