Ren näring

Alla inlägg den 2 december 2011

Av Linda Bryggman - 2 december 2011 22:57

Jag fick en fråga av Frida angående fetter, och jag tänkte att jag postar frågan samt mitt svar här, kanske kan vara till intresse för fler   


Fråga:

Jag undrar lite över det där med fetter - man får olika direktiv från olika håll tycker jag. Jag tänker främst på omättade vs mättade fetter. Hur farligt är fett och vad ska man äta respektive undvika? Jag äter gärna både oliver och avocado - vet att det är mycket fett, men det ska väl vara "bra" fett?


Svar:

Ja jag kan förstå att det är förvirrande, man får olika bud från olika håll. Jag tänker som så vad gäller mättade fetter att så länge det inte kommer från processade produkter (charkprodukter främst) så är det ok. Försök dock välja kött från gräsätande djur i första hand och alltid ekologiskt. Näringsvärdet i det köttet är mycket högre än det i kött från djur som har stått inklämda i en ladugård hela sitt liv. En viktig sak vad gäller fett är att ALLTID undvika transfetter (nämns ofta som delvis härdat fett/härdat fett/hydrogenerat fett) - det är väl bevisat att transfetter gör oss sjuka, om inte på direkten så på sikt.
Fett från oliver och avocado är jättefina fetter, och ett fett som jag ofta pratar mig varm om är  kokosfett - som ju är ett mättat fett! Viktigt är då att välja bra alternativ och inte det så kallade kokosfettet som finns inslaget i foliepapper i kyldiskarna ute i affärerna. Jag köper mitt på hälsokosten men det finns också i mataffärerna, jag har sett att bla. Kung Markatta har ett alternativ, och även Renée Voltaire.
De fetter du annars bör undvika, förutom transfetter, är oljor med hög andel fleromättade fetter (undantaget fiskolja). Fleromättade fetter är mycket känsliga och oxiderar (härsknar) lätt och då är de bara inflammatoriska i kroppen. Till dessa fetter hör bla: solrosolja, majsolja, druvkärneolja och andra billiga matoljor. Olivolja innehåller förhållandevis hög andel omättat fett så det är ok.
Jag försöker se till att främst få i mig fett från kokos, men också avocado, olivolja och nötter och frön. Ibland använder jag också ekolgiskt smör.
Hoppas du fick svar på din fråga - annars får du hojta till   !

Av Linda Bryggman - 2 december 2011 21:58

Nu är jag här igen   !

Igår var jag på mitt favorithak: hälsokostaffären - och shoppade på mig lite nya produkter, bl.a chiafrön. Chiafrön är otroligt näringsrika och innehåller bl.a hög halt omega-3 och även mycket protein, ett kanonalternativ till linfrön. Jag fick tips av tjejen som jobbade i affären att göra en knäckemacka med kokosfett (kallpressat), mandelsmör (funkar också med cashewsmör eller jordnötssmör - utan socker och konstiga e-nummer såklart), sedan ringla över lite honung eller agavesirap (det tog jag) och som pricken över i strö över chiafrön. Detta blev sååå gott och är absolut min nya favorit. Även barnen gillade det jättemycket! Min yngste son åt inte knäcket dock, han bara slickade av det goda som var på!

Jag köpte chiafrön från märket "Superfruit"


 


Jag använde dinkelknäckebröd men man kan ju använda något annat också (gärna glutenfritt alternativ!). Något som jag har märkt är att hyn mår väldigt bra av kokosfett, jag har inte lika mycket problem med torr hud nu som jag har haft tidigare (när jag inte har ätit så mycket kokosfett). Nu behöver jag inte nöta så mycket på min bodylotion längre.

Såhär såg frukosten ut idag; chiamacka, kokt ägg och smoothie (hallon, blåbär, banan, spenat, avocado, proteinpulver, nyponpulver och havremjölk).


 


Igår gjorde jag även en näringsbomb till middag, omelett med fetaost och grönsaker. Jag tog många ägg (10!) och gjorde två pannor omelett, så att alla i familjen kunde äta sig mätta. Denna omelett mättar så himla bra och innehåller få kolhydrater, perfekt som middagsmat. Dessutom glutenfritt, det gillar magen.


 


Läste för övrigt i Göteborgsposten förra veckan att barn som äter fisk från det de är riktigt små löper kraftigt minskad risk att drabbas av astma. Jag tycker att omega 3 tillskott är ett jättebra alternativ till fisk om man vet med sig att barnen inte får i sig minst 3 portioner fisk i veckan (eller man själv för den delen). Dessutom slipper man miljögifter om man äter omega 3 som tillskott (om man väljer en produkt av hög kvalitet dvs.).


 



Så för att boosta immunförsvaret kan det vara bra att ladda upp med Omega 3, D-vitamin samt probiotika. Alla stärker de immunförsvaret och gör oss motståndskraftiga mot flertalet infektioner.


Ha en fin helg!



Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards