Ren näring

Direktlänk till inlägg 12 november 2011

Besök från Åland

Av Linda Bryggman - 12 november 2011 15:39

Nu har vi haft besök av mina föräldrar, de åkte precis vidare på sin turné, nästa stopp är Jönköping. Det är alltid lika roligt när mamma o pappa kommer, vi träffas så sällan så det är riktigt semester/kalas-känsla varje gång de kommer! Vi har ätit räkmackor (!) till frukost (och självklart smoothies också), havregrynsgröt och ägg till lunch och hunnit med en soppmiddag och en thaimiddag. Jag blandade mina smoothies så som jag brukar; med banan, lite brämhults juice (har tyvärr legat lite på latsidan vad gäller att använda råsaftcentrifugen får jag erkänna), spenat, hallon + jordgubbar, proteinpulver, kokosolja, acaipulver, nyponpulver och havremjölk. Jag gjorde en stor kanna så alla fick en stor smoothie var, och alla (utom Melker) tömde sina glas, det får jag se som ett gott betyg    !

Den enda som var lite dålig att äta i sällskapet var Melker, och han verkar vara inne i en sån period nu, när han äter mindre. Jag undrar egentligen vad han lever av - men barn är ju såna, de har perioder när de äter mer och perioder när de äter mindre. William hade en äta-lite-period i somras men nu äter han nästan lika mycket som Johan - så det rättar nog till sig till slut det där.

Något som vi också njutit av under dessa dagar är Åländskt svartbröd, det smakar gott och hemma för mig. Kanske inte det nyttigaste brödet (innehåller socker), men jag ser mellan fingrarna vad gäller det eftersom det är så sällan vi får chansen att njuta av det svarta brödet.


 


William frågade mig varför de har så bra regler på Åland jämfört med Sverige? Vad menar du undrade jag? Jo, för att på Åland firar de både lillajul och har svartbröd - det har man inte i Sverige...! Det var en rar reflektion tyckte jag, men jag försökte förklara att vi kan ju fira lillajul (betyder att man får en julklapp dagen före första advent) även fast vi bor i Sverige och just svartbrödet kanske smakar extra gott för att vi äter det så sällan? Han tyckte hur som helst att det var helknäppt att det inte finns svartbröd att köpa i affären här   .


Till fredagsmiddag igår gjorde jag thaigryta (jag kan tro att vissa upplever att vi äter ensidigt, men jag gillar ju mat med mycket grönsaker, gärna lite nötter, kokos och kyckling - så det blir att vi äter det ofta i olika kombinationer) - och thaigrytan gick hem hos alla, även Melker. Jag tycker att det är perfekt med mat som är bombad med grönsaker, i denna gryta hade jag lök, morot, broccoli, paprika och bladspenat - även en njutning för ögat:


 



För övrigt kan jag inte låta bli att oroas över alla larm om mögel i barnmat (från Semper - typ mellanmålssnacks) där man hittat aflatoxin som är ett mycket starkt och cancerframkallade gift. Av alla ställen så är ju produkter riktade till barn det sista ställen man vill hitta aflatoxin i. Aflatoxin är mycket skadligt för människan, det är inte frågan om att det kan vara skadligt utan det är säkerställt inom forskning att det ÄR skadligt för oss och kan i för höga doser ge levercancer (och det är mycket svårt att säga var den gränsen går). Och i morse stod det i Göteborgsposten om mögelgift i ris också..! Ah, man blir så arg!


Jag tänker såhär (som ju äter många produkter som ofta angrips av aflatoxin - såsom bovete, jordnötssmör, nötter, torkad frukt) att jag väljer de produkter jag köper med omsorg och viktigast av allt: jag spottar ut vid minsta känsla av att det smakar illa och slänger sedan resten (för är en nöt eller frukt angripen så är det stor sannolikhet att det andra är "smittat"). Vårt smaksinne är ändå utvecklat för att skydda oss mot dålig mat, när det smakar mögel eller beskt så spottar vi oftast ut det utan att blinka - det går per automatik eftersom vi är förprogrammerade att göra just så. Och tur är väl det!


Men visst kan även jag få känslan (som jag tror fler får ibland) - att hur man än försöker och anstränger sig för att göra rätt så blir det ändå fel (jag menar jag köper nötter för att det är hälsosamt men får jag då i mig aflatoxin så är jag ju allt annat än hälsosam)! Men då kommer jag ändå fram till att man kan inte mycket mer göra än att använda sina sinnen för att utröna om en matvara är dålig - ofta kan man avgöra det relativt snabbt.


Ha en fin lördagkväll där ute i stugorna!

 
 
Ninni

Ninni

12 november 2011 17:12

HEJ!
Kul att barnen gillade svartbröd, vi brukar också köpa det med oss till bekanta i Sverige - och det gör alltid succe! Har du provat laxosten som finns att köpa i burk i "fiskkiosken" utanför Sparhallen. Testa den att sätta på svartbröd nästa gång du kommer till kobben! Kanon!
ha det bra!

http://ninnih.blogspot.com

Linda Bryggman

13 november 2011 20:55

Hej Ninni!
Ja, svartbröd är verkligen en given succe :-)
Jag har inte testat den laxosten, det ska jag göra nästa gång jag åker till hemön!
Tack för tipset :)
Ha det bra du också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards