Ren näring

Direktlänk till inlägg 4 november 2011

E 250 – en tillsats att undvika

Av Linda Bryggman - 4 november 2011 18:02

Livsmedelsindustrin använder sig av en mängd olika tillsatser; konserveringsmedel, stabiliseringsmedel, förtjockningsmedel, klumpförebyggande medel, smakförstärkare osv. Man kan ju fråga sig om alla dessa är nödvändiga?  Vissa tillsater är harmlösa (tex.  askorbinsyra : C-vitamin) medan andra tillsatser påverkar vår hälsa negativt.  Jag tänkte skriva lite om natriumnitrat (E250) som är en tillsats det finns skäl att anstränga sig lite extra för att undvika (jag tycker även man ska anstränga sig för att undvika bl.a smakförstärkare E621 men det får bli i ett annat inlägg).


Natriumnitrat används för att matförgiftningsbakterien Clostridium Botulinum (används väl för övrigt som botox?!) inte ska växa till sig i mat, men tillsatsen används även för att ge färg. Man hittar E250 i bl.a charkprodukter (skinka, korv, blodpudding, leverpastej , bacon etc.). Tumregeln är att om varan är vaccumförpackad så hittar du natriumnitrat där – så det gäller även rökt fisk. Många studier har visat att processade köttprodukter ökar risken för cancer bland annat pga sitt innehåll av natriumnitrat. 2007 kom en stor studie där man såg ett starkt samband mellan stor köttkonsumtion och cancer, och speciellt då processade köttprodukter; studien i sin helhet hittar du här:


http://www.dietandcancerreport.org/?p=ER


Som en del i sammanfattningen har författarna skrivit att man för att minska risken cancer ska vara återhållsam med rött kött och då speceillt processade köttprodukter. Kan vara värt att tänka på då många idag äter kött varje dag. Charkprodukter är ofta rökta och innhåller även mycket salt och konserveringsmedel. Även dessa faktorer ökar risken för cancer. Verkar inte vara en rolig produktkategori eller hur?!


Jag minns att det stod mycket i tidningarna om den här studien när den kom,  man rapporterade även om det i tv minns jag.  Självklart kom motreaktioner där man försvarade användandet av natriumnitrat med argument som att tillsatsen måste användas eftersom konsumenterna annars löper risk att bli matförgiftade. Jag frågar mig då varför produkten måste finnas överhuvudtaget?

Jag köper så gott som aldrig charkprodukter, dels pga detta men också för att charkprodukter innehåller en lång lista tillsatsämnen. Den enda gången jag gör ett undantag är när jag hittar KRAV-märkt skinka – där får inte natriumnitrat finnas. Men även om produkten är KRAV-märkt så är den processad, så även där är jag återhållsam - det blir någon gång per år.


Jag oroar mig för hur mycket våra barn får i sig på dagis och skolor, där serveras ofta köttpålägg i form av skinka och korv. Jag ställer mig frågande till att det får vara så?! Det finns andra proteinrika pålägg; såsom skivat ägg, ost och kaviar. Våra barn behöver inte tillsatsstinn korv som ökar risken för cancer! Tänk om jag fick skriva om råden för mat för barn i skola och dagis – jag skulle revidera dem en hel del kan jag säga. Tyvärr sitter inte jag i en sådan position att jag kan göra det, men jag kan i alla fall uppmärksamma andra på detta, och ju fler som är medvetna, desto bättre!

Jag minns när min yngsta son började på dagis och för första gången hade ätit salami. Han var full med eksem runt munnen och även i armveck och knäveck. Hela hans lilla kropp sa ifrån.  Gissa hur upprörd detta gör mig? Ja, du gissade rätt, det upprör mig mycket   !


Kram på er och ha en fin helg (förstås utan köttpålägg eller hur   )!

 
 
Ingen bild

Marie

4 november 2011 18:24

Lysande, och jag som köpt serranoskinka som skulle ingå i middagen jag bjuder er på imorgon. Ser nu att det står E250 på den.

Linda Bryggman

4 november 2011 21:03

Jamen va tusan!! Ja det är inte lätt att hålla reda på alla tillsatser.

 
Ingen bild

maria

5 november 2011 07:39

Har får börja hos mig! Näst intill sockerfritt och bara ägg, ost eller kaviar som pålägg. Naturell yougurt såklart!

Linda Bryggman

7 november 2011 07:59

Jag gillar ditt dagis, helt klart :-)!

 
Josey

Josey

13 november 2011 22:49

Kan ni inte be att han får veg mat? Det har vi sagt (krävt) på all dagis och det har aldrig varit några problem. Eller åtminstone just griskött.

http://Www.bitterblondin.se

Linda Bryggman

15 november 2011 20:29

Hej Josey! Ja det låter som en jättebra idé, jag har bara varit så inställd på att förkolan ska kräva intyg - för det har de gjort vad gäller Melkers överkänslighet mot både torsk och mjölk. Men vi har iaf sagt till att han inte ska få köttpålägg pga eksem osv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards