Ren näring

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011

Knäckebröd och krabbor

Av Linda Bryggman - 13 oktober 2011 21:32

Idag har jag gjort fröknäckebröd, helt utan mjöl och gluten, perfekt! Jag tog 2½ dl linfrön, 1½ dl pumpafrön, 1 dl oskalade sesamfrön, 1 dl solrosfrön och hällde över ca 4 dl vatten (jag höftar alltid lite men ungefär så här mycket tog jag). Sedan lät jag detta svälla i 3 timmar, bredde sedan ut massan på en plåt klädd med bakplåtspapper, och saltade lätt. In i ugnen i 150 grader i ca 1½ timma, öppnade ugnsluckan ibland för att släppa ut fukten. Sedan lät jag fröbrödet svalna och bröt sedan i bitar.


Före ugn:

 

Och efter:


 

Det blev jättegott! Även barnen gillade det   !


Sedan kom svärfar över, han hade varit o fiskat krabbor och fått massor!


 

Vi fick några (eller ganska många!) och det var bara att sätta igång o koka. Jag tyckte faktiskt rätt så synd om de stackars krabborna, ville inte att de skulle behöva lida länge så fram med stora kastrullen och så kokade vi dem.


Kokta resultatet:


 Visst ser dom ganska läskiga ut?


Tyvärr var det inte så mycket kött i dem, men Johan åt det han hittade. Själv är jag ingen äkta västkustare så jag satt faschinerad och tittade storögt på när han åt    !


Imorgon blir det superjuice till frukost med fröknäckebröd och grönt te, köpte ett nytt grönt te igår från Ica, I love eco - ekologiskt grönt te med smak av apelsin och svartvinbär = jättegott!


Natti natti alla!

 
 
Ingen bild

Anna

13 oktober 2011 22:09

Det knäcket låter och ser supersmarr ut, det måste jag prova, jisses vad du är duktig!

Linda Bryggman

14 oktober 2011 08:48

Hej gumman! Tack vad du är rar! Ja, knäcket är jättegott, och jättelätt att göra, tar bara lite tid, men det är värt sin väntatn :-)

 
Ingen bild

Marie

23 oktober 2011 19:52

Nu har jag också bakat knäckebrödet. Mums vad gott det var och enkelt!

Linda Bryggman

24 oktober 2011 08:12

Vad roligt :)! Ja visst är det gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Ovido - Quiz & Flashcards