Ren näring

Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Komjölk eller inte?

Av Linda Bryggman - 12 september 2011 17:24

Jag har valt att undvika komjölksprodukter, från början var anledningen att min yngste son fick en massa eksem när han åt eller drack komjölksprodukter. Sedan när jag har insett att jag mår mycket bättre utan komjölk även jag så har inte valet varit så svårt vad gäller att ha det i kosten eller inte.

Att vi skulle få brist på kalcium om vi undviker komjölk tror jag inte, eftersom vi är det land i världen som har mest benskörhet, och samtidigt tillhör vi de länder som har högst intag av komjölksprodukter. Det är snarare balansen kalcium-magnesium-d-vitamin som är viktigt. Har man inte tillräckligt med d-vitamin i blodet så tas ändå inget kalcium upp, hur mycket kalciumberikad komjölk man än dricker.

Vi dricker för övrigt kalciumberikad havremjölk här hemma, den varianten finns ju också. Och mycket spenat, nötter och frön. Det borde räcka för att vi ska få i oss tillräckligt av både kalcium och magnesium. D-vitamin däremot äter vi som tillskott. Tidigare år har barnen fått d-droppar, men den de rekommenderar från BVC innehåller ett konserveringsmedel som jag är skeptisk till så jag har istället köpt Disney’s d-droppar (helt utan konserveringsmedel). De verkar dock vara slut överallt just nu, så därför har jag istället öppnat d-vitamin kapslar och blandat det i smoothien till barnen.


I början, när vi plockade bort mjölken, var det lite knepigt att lösa vardagen UTAN någon som helst mjölk. Jag var van att ha grädde i köttfärssåsen, creme fraiche på laxen i ugnen, och självklart mjölk i glasen till barnen. Så jag ska villigt erkänna att det var en övergångstid där vi åt ganska ensidigt. Vi var så vana att äta mjölkprodukter. Men nu, nu har vi vant oss av med det. Jag har kommit fram till att man inte måste ha sås till allting. Det är också en vanesak, man tänker att självklart måste vi ha sås till maten. Men det måste man inte! Numera gör jag lax i folie i ugnen med citron o kryddor, och där bildas tillräckligt med ”sås” för att maten sedan inte ska bli torr att tugga. Om vi ändå vill ha något extra på potatisen, så använder vi citronolivolja. Och köttfärssåsen blir precis lika bra utan grädde, ja nästan godare skulle jag vilja säga! Och barnen kan ju självklart dricka vatten till maten. Man hittar sina lösningar längs vägen när man väljer ett komjölksfritt liv, det gör du också om du väljer den vägen!

 
 
Ingen bild

Marie

12 september 2011 21:11

Och havremjölk är ju riktigt gott också! Jag tycker också jag mår mycket bättre när jag inte dricker/äter mjölkprodukter fast jag har inte uteslutit det. Tycker det är gott med filmjölk och musli ibland och så äääälskar jag ju vispgrädde :)

Linda Bryggman

13 september 2011 21:29

Ja, jag vet du är svag för vispgrädda ;-) Men man kan ju försöka välja ekologiskt alternativ i alla fall, så vet man att näringsvärdet är högre och att kossorna har haft det bättre. Här går det åt kolossalt mycket havremjölk så jag borde ha en egen havreåker snart!

 
Ingen bild

Ulrika Rosshagen

16 september 2011 22:01

Hej Linda!

Kul att du startat denna blogg, kommer läsa och följa dig då det du skriver om intresserar mig mycket! Har själv varit inne på att plocka bort komjölk helt och hållet, har gjort det delvis och i perioder men så kommer det ngt recept men grädde/ gräddfil/ creme fraiche osv i och så har jag kört laktosfritt ist men det är ju inte alls samma sak. Du nämner inget om vad du använder istället förutom havremjölken och oljor och kryddor. Jag har använt både sojamjölk och grädde samt havremjölk, undviker du soja också? Intressant att veta hur du tänker! Å du får gääääärna skriva ett inlägg med mer tips om alternativ till koprodukter :)Kokosfett använder vi i matlagning och på bröd men jag har inte testat att baka på det, funkar det lika bra som smör? Jag har plockat bort gluten och mår mycket bättre av det men mannen min tror jag skulle må så bra av att hoppa allt från kossorna, han har bl a problem med eksem som kommer och går. Har iof blivit mkt bättre sen vi började äta Fit Line men i perioder blommer det ff upp... Hoppas allt är bra med dig! Stor kram Ulli (fd Mattsson)

Linda Bryggman

17 september 2011 07:47

Hej Ulli!! Jätteroligt att du har hittat hit :-)! Du har rätt i att laktosfritt inte alls är samma sak som komjölksfritt eftersom du fortfarande får i dig komjölksproteinet där. Jag är aktsam med sojamjölk och sojaprodukter eftersom soja är så pass allergent och så besprutas sojabönor väldigt hårt. Jag köper tex. bara ekologisk sojasås (tamarisoja) just av denna andledning. Jag tror att man för det första behöver tänka om vad gäller såser, att det inte alltid är nödvändigt med sås. Det är sällan som jag upplever maten som torr även fast jag inte har någon sås till (beror ju självklart på vad man äter dock). Det är till mångt och mycket bara en vanesak. Sedan använder jag ofta kokosmjölk i mina grytor, det är som sagt både gott och nyttigt. Majonnäs är ett mjölkfritt alternativ om du vill göra kalla såser. Det finns även flera färdiga kalla majonnäsbaserade såser i affärerna. Man kan ju bara kolla en extra gång att de inte innehåller allt för mycket tillsatser, då hade jag hellre gjort min egen sås. Till både kyckling och kött passar det bra med olika salsor baserade på lök, tomater eller även mango.
Jag har bakat på kokosolja och det fungerar jättebra, det kan du absolut testa!
Vi skulle alla må bra av att drastiskt dra ner på komjölk och gluten, jag ska skriva mer om gluten i framtida inlägg också.
Må så gott och stor karm (och klappa magen också :-))!! //Linda

 
Ingen bild

Ulli

17 september 2011 11:43

Hej!Tack för svar så snabbt! Ja jag har förstått att endel undviker sojamjölk/ grädde mm men inte riktigt tagit reda på varför, vi använder ekologisk sojamjölk till gröt tex, vi dricker den inte som mjölk men i och till mat. Har köpte havremjölk ngn gång men tycker den är lite vattnig, men det är väl som du säger, en vanesak med det mesta! Det är mest kalla såser som är ett " problem" jag gillar ju det och majonäs har jag alltid haft svårt för, kanske ska prova göra min egen istället så kanske det smakar bättre...Kokosmjölk är ju gott, det kan vi absolut använda mer! Ja alla jag känner som har plockat bort gluten/ komjölk el ngt av det upplever att de mår mkt bättre och att kroppen fungerar bättre. Dock möts man ju ofta av mkt motstånd av människor som menar att livsmedelsverket vet allt osv... :) men det där känner du säkert igen :)

Ha det så bra, vi hörs säkert här igen och jag ser fram emot ditt inlägg om gluten!

Magen mår bra! 10 v kvar nu, väääääntar med spänning på vår lilla kille!

Kramar Ulli!

Linda Bryggman

18 september 2011 18:55

Hej igen! Jag håller med dig om att kalla såser är ett lite knepigt kapitel när man inte vill äta komjölksprodukter. Jag har hittat några färdiga majonnäsbaserade såser i handeln, men de är inte helt ok tycker jag eftersom de innehåller så många tillsatser. Vi kan väl tipsa varandra om vi lyckas svänga ihop en kall komjölksfri god sås :)

Ja det är en del som litar blint på livsmedelsverket men jag anser att man ska vara kritisk och känna efter själv vad som funkar bäst, vad man mår bäst av att äta. Så ni är nog inne på helt rätt spår!

Lycka till med bebisen - nu är ni snart på slutspurten :-)!!

Kramar från Linda

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Bryggman - 30 oktober 2012 21:34

Jag var o handlade idag, och när jag passerade kakhyllorna fick jag lust att läsa några innehållsförteckningar (ja, jag erkänner: jag är en nörd ;-)). Jag vände på ett paket struvor och blev förfärad när jag såg att transfett var ingrediens nummer 1!...

Av Linda Bryggman - 19 september 2012 17:56

Nu har jag invigt min nya mixer; Vitamix! Den är många Rawfood:ares drömmixer eftersom den dels har en stark motor men också en stor behållare (man kan göra mycket smoothie!) - och den gör de lenaste smoothies jag nånsin smakat! Konsistensen blir per...

Av Linda Bryggman - 5 september 2012 21:16

Idag var jag sugen på en matig sallad så jag blandade ihop gröna blad, morot (som jag rev med potatisskalare), tomater, gurka, paprika, fetaost, oliver och avokado. Ringlade över olivolja och smaksatte med oregano - blev smaskens! Barnen äter förviss...

Av Linda Bryggman - 4 september 2012 18:45


Nu tänkte jag damma av denna gamla blogg igen, tänkte att det var så dax nu när sommaren har passerat med alla sina grillmiddagar, mindre nyttiga fikor och ett och annat nödstopp på McD :-)! För ja, ibland är det hopplöst svårt att hitta nyttig snabb...

Av Linda Bryggman - 2 mars 2012 21:10

Nu var det ett tag sedan sist, jag har haft en liten bloggdipp. Jag är lika inspirerad som alltid (om inte mer - min vän Ulrika kallar mig för hälsoknarkare ;-)) - jag har bara inte kommit mig för att sätta mig och blogga.   Denna veckan har vi t...

Presentation


Välkommen till min hälsoblogg Ren näring!

Fråga mig

25 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<<
September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards